وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در هفته سلامت مطرح کرد:

شاخص های عدالت در سلامت در ایران رشد خوبی داشته است



سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت با اشاره به کاهش 40 درصدی هزینه های فقرزای حوزه سلامت، گفت: درحال حاضر هیچ بیماری به دلیل هزینه های سلامت، از این خدمات صرف نظر نمی کند.

دکتر سیدموسی طباطبایی به مناسبت هفته سلامت و در گفت و گو با وبدا، با اشاره به شعار حمایت از فقرا در دسترسی به خدمات سلامت، اظهارداشت: ایجاد چتر رفاه اجتماعی از تکالیف اصلی تمام دولت ها است و دولت ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه چتر رفاه اجتماعی اجزای مختلفی همچون اشتغال، مددکاری ها، حمایت های اجتماعی و سایر مقوله ها دارد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اجزای ایجاد چتر رفاه اجتماعی، چتر رفاهی است که به واسطه سلامت بر جامعه افکنده می شود.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در خصوص پوشش همگانی سلامت تصریح کرد: در همه جای دنیا، کشورها برای ایجاد چتر رفاه سلامتی برای مردم، تلاش بسیاری کردند تا خدمت سلامت به مردم ارائه شود، اما بعداز مدتی به یک عبارت واحد با عنوان "پوشش همگانی سلامت برای مردم" رسیدند.

وی افزود: برای پوشش همگانی سلامت تنها دایر کردن خدمات کافی نیست، بلکه اولین شرط آن ایجاد امکانات ارائه خدمات سلامت و مراقبت های سلامت مناسب در مراکز بهداشتی و درمانی است که دارای پیش زمینه هایی از جمله، تامین بودجه و منابع پایدار، تربیت و تامین نیروی نیروی انسانی متخصص و خرید تجهیزات و ساخت بنا است.

دکتر طباطبایی در خصوص گامهای بعدی در ارائه خدمات سلامت تصریح کرد: ایجاد خدمات متناسب با محیط جغرافیایی و دسترسی عادلانه به خدمات و امکان استفاده از خدمات از نظر مالی دو گام بعدی در پوشش همگانی سلامت هستند.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت با اشاره به تعریف سازمان جهانی بهداشت درمورد حمایت مالی از فقرا، گفت: طبق تعاریف جهانی، زمانی حفاظت مالی از بیماران فراهم می شود که فرد به دلیل فقر از دریافت خدمت سلامت صرف نظر نکند یا برای استفاده از یک خدمت سلامت از نیازهای ضروری خود صرف نظر نکرده و یا به واسطه صرف هزینه در مقوله سلامت، دچار فقر و هزینه های کمرشکن نشود، یعنی هیچ کسی نباید بیشتر از 40 درصد هزینه های غیرخوراکی اش را در زمینه سلامت خرج کند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی اجرای طرح تحول سلامت در دولت های یازدهم و دوازدهم رفع همین موانع و حفاظت مالی از بیمار بوده که جهش های خوبی نیز در این زمینه داشته ایم، ادامه داد: درست است که در زمان شروع طرح تحول سلامت، ایران مانند کشورهای فقیر نبود و مردم از بسیاری از خدمات سلامت صرف نظر نمی کردند، اما زمانی که برنامه تحول آغاز شد، تصور می کردیم که میزان مراجعین10برابر افزایش خواهد داشت، اما فقط 10 درصد به مراجعین اضافه شد و این امر نشان دهنده آن است که فقط 10 درصد مردم به دلیل فقر از نیازهای سلامت صرف نظر می کردند که عدد قابل قبولی بود.

وی در این زمینه افزود: در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که بعید است فردی به خاطر هزینه های سلامت از این خدمات صرف نظر کند، زیرا در حال حاضر پرداخت 10 درصد هزینه پرونده درمانی که به طور متوسط دو و نیم تا سه و نیم میلیون تومان است، به 250 تا 35 هزار تومان کاهش یافته و سهم بیمار فقط 10 درصد از کل هزینه ها است.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت اظهار داشت: تقریبا تمام گروه ها و دهک ها می توانند این هزینه را بپردازند و حتی گروه هایی که توان پرداخت ندارند را به واسطه مددکاری توانسته ایم پوشش دهیم و اگر در گذشته مددکاری به هزار نفر ارائه خدمت می داد، درحال حاضر، ارایه خدمات مددکاری، از هزار نفر به ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

دکتر طباطبایی با بیان اینکه باید کاری کنیم تا فرد مجبور نباشد از نیازهای غیر ضروری دیگر خود صرف نظر کند، به شاخص های توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در این چند سال در کشور ، شاخص بی عدالتی در سلامت بر اساس منحنی ها و نمودارها ، یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
وی در خصوص هزینه های فقرزا در بخش سلامت گفت: طبق مطالعات مرکز علمی تحقیقات سلامت، مشخص شده که هزینه های فقرزای حوزه سلامت حداقل ۴۰ درصد نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، هرچند این عدد هنوز بالا است، اما باید با تلاش بیشتر آن را کاهش دهیم تا میزان پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

دکتر طباطبایی افزود: متوسط پرداختی مردم قبل از برنامه طرح تحول سلامت، 60 درصد بود، در سال شروع برنامه تحول، به ۵۴ درصد کاهش پیدا کرد و در حال حاضر این رقم به ۳۸.۷ درصد رسیده است.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه سلامت، در حوزه حفاظت مالی با عنوان کاهش پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی است، همچنین برنامه ماندگاری پزشکان در دستور کار بوده که طبق سنوات گذشته در حال انجام است.

سرپرست دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در خصوص برنامه های جدید که در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: تهیه راهنماهای بالینی و استانداردها برای ارائه خدمت از جمله خدمات جدیدی است که به طور غیر مستقیم با جلوگیری از القای خدمات و افزایش بی رویه مصرف خدمات به حفاظت مالی مردم کمک می کنند، یعنی مردم برای خدمات غیرضروری پول نمی پردازند، اما در گذشته فرد بیمار به دلیل بی اطلاعی ممکن بود هزینه های بیشتری پرداخت کند مثلاً یک عکس رادیوگرافی و یا اسکن که ضرورتی برای بیمار نداشت، تجویز شود، اما با تهیه راهنمای بالینی این خدمات، هزینه های اضافی کاهش پیدا کرده است./207

نسخه چاپي ارسال به دوست

پنج شنبه ٦ ارديبهشت ١٣٩٧ - ٠٨:٣٢ / شماره خبر: ١٧٥٧٥٤ / تعداد نمايش: 512

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج