وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:

تقویت شرکت‌های کسب و کار نوین، یکی از اهداف جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت است

معاون مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف از برگزاری جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت، تقویت شرکت‌های نوپا در حوزه کسب و کار نوین و ایجاد حرکت جدید جهت فرهنگسازی در این عرصه است.
 
به گزارش وبدا، مهندس ابوالحسن مقبل، معاون مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره، تقویت شرکت‌های نوپا در حوزه کسب و کار نوین و جدید و ایجاد یک حرکت جدید جهت فرهنگسازی در این عرصه است. به هر حال این مارکت، ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و می‌تواند علاقمندان این حوزه را به این سمت جذب کند.
 
 وی افزود: استفاده از نخبگان خارج از کشور یکی دیگر از بحث‌هایی است که مطرح شده تا در این جشنواره از آنها استفاده کنیم و بتوانیم به کمک آنها به سطح دانشی قابل ‌قبول برسیم. این افراد ممکن است در دنیا به شکل‌های مختلفی فعالیت داشته باشند و در دانشگاه‌های کشور از کرسی‌هایی برخوردار و یا با شرکت‌ها و سازمان‌های معتبری قرارداد داشته باشند. می‌توان از تجربیات و دانش آنها در این حوزه بهره‌برداری کرد.
 
مهندس مقبل با بیان اینکه استفاده افراد شاخص ایرانی در این قبیل جشنواره‌ها بسیار مفید و موثر است، عنوان کرد: در حوزه سلامت هم، یکسری شاخص‌هایی مطرح می‌شود تا ما براساس این شاخص‌ها، برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند در حوزه سلامت فعالیت کنند و استارت آپ یا اپلیکیشنی تعریف کنند، به استانداردهایی برسیم. به هر حال باید برای این دسته از افراد چارچوبی تعریف شود. براساس این چارچوب، محتوایی که در سایت‌ها قرار می‌دهند قابل کنترل باشد. هر کدام از این موارد می‌تواند راهکاری برای خروج از بن‌بست‌ها باشد تا مردم بتوانند زودتر به نیازهایشان دست یابند و جلوی صرف هزینه‌های اضافه اعم از تردد، ترافیک و آلودگی گرفته شود. نرم‌افزارهای آماده در قالب استارت‌آپ و اپلیکیشن در اختیار مردم قرار داده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه افراد مختلفی شرکت کرده‌اند و در حوزه‌های مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اقدام خوبی است و می‌تواند نتایج خوبی هم، در بر داشته باشد.
 
عضو کمیته علمی جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت در مورد نحوه معرفی رسانه‌های دیجیتال در حوزه سلامت به مردم، گفت: این اقدام می تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود، ولی نهایتا خود مردم در زمان کوتاهی به این نتیجه خواهند رسید که کدام رسانه مفیدتر است. 
 
وی در ادامه افزود: معمولا مردم، رسانه‌هایی که ماندگار هستند را شناسایی کرده و از آنها استفاده می‌کنند. رسانه‌هایی هم که ماندگار نیستد، عمرشان کوتاه است. در این خصوص، کمیته هایی می تواند تشکیل شود که احتمالا جزو برنامه‌های ما خواهد بود. این کمیته ها می توانند میزان توانمندی و سودمندی هر رسانه را به لحاظ محتوایی و کارایی ارزیابی کنند. این موضوع نیاز به آن دارد که مجموعه ای این مسئولیت را بپذیرند و ورود کنند، چون بحث محتوا سنگین است و چندان قابل کنترل نیست مگر آنکه از جایی بازتاب داده شود. این کار عملا امکان‌پذیر نیست و خود مردم، بهترین کسانی هستند که می‌توانند این رتبه بندی را انجام دهند و بین استارت‌آپ‌ها انتخاب داشته باشند.  
 
مهندس مقبل درخصوص نقش نهادهای حاکمیتی ادامه داد: معمولا جزو وظایف ذاتی برخی از حوزه های دولتی یا نهادهای حاکمیتی است که به این مسائل ورود کنند، لذا دستورالعمل‌هایی نیز برایشان تعریف شده است. برای مثال، وزارت فناوری اطلاعات یا معاونت علمی ریاست جمهوری یا برخی از ارگان های دیگر، هر کدام می‌توانند نقش‌شان را در این حوزه ایفا کنند و موثر باشند. با توجه به اینکه امروزه این موضوع در کشور ما موضوع جدیدی است< اقبال به آن بسیار است و بسیاری از افراد راغب هستند در حوزه رسانه های دیجیتال سلامت، فعالیت داشته باشند. اطلاع دارم که دکتر ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری، در این زمینه اهتمام بسیار داشته و خوب حمایت کرده اند. چراکه یک فرصت اشتغال‌زایی نیز می‌تواند باشد، در عین حال استارت‌آپ‌ها شرایط بهینه زندگی کردن را فراهم می‌کنند.
 
 وی تاکید کرد: مردم می توانند بدون اینکه حضور فیزیکی در محیط داشته باشند و یا بدون اینکه تاخیر و ترافیک پیش آید و سوخت مصرف شود، به مایحتاج خود دسترسی پیدا می‌کنند. در ضمن، هرگز نمی توان تنوعی که در استارت آپ ها ایجاد می شود در فروشگاه ها پدید آورد. اگر قرار باشد به چندین فروشگاه مراجعه کنید، باید چندین روز وقت بگذارید، در حالی که با استارت‌آپ‌ها می توان در عرض یک ساعت، صدها فروشگاه را بررسی و مقایسه کرد. در حوزه سلامت نیز همین طور است. معاونت اجتماعی وزارت بهداشت کار بسیار خوبی انجام داده و شاید یکی از مجموعه هایی که مبدع این جشنواره است، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است که چندی پیش در نشستی استارت‌آپ‌ها را دعوت کردند، نقطه نظراتی که داشتند اعلام کردند و خروجی بسیار خوبی هم کسب کردند.
 
مهندس مقبل اضافه کرد: ماحصل کارهایی که تاکنون انجام شده این است که جشنواره ای تحت عنوان رسانه های دیجیتال تشکیل شود، همه دست اندر کاران این حوزه را دوره هم جمع کند و راهکارهای مناسبی را برای استارت آپ ها و کسانی که می خواهند در این عرصه فعالیت داشته باشند فراهم کند. همچنین اگر خدمات خوبی در این حوزه انجام دهیم، می‌توانیم این جشنواره را تداوم داده، ظرفیت های ایجاد شده را شناسایی کنیم و برایشان فضایی ایجاد کنیم که بتوانند در این عرصه بهتر خودنمایی کنند.
 
گفتنی است نخستین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال سلامت، مهرماه امسال برگزار می شود. همچنین فراخوان و تمام اخبار و اطلاعات جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت نیز، در سایت www.hdmf.ir قابل دسترسی است.

نسخه چاپي ارسال به دوست

شنبه ٢٣ تير ١٣٩٧ - ١٣:٠٤ / شماره خبر: ١٧٨٧١٨ / تعداد نمايش: 782

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج