وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دبیر ستاد تحول و نو آوی در آموزش عالی سلامت عنوان کرد:

بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، اولین تجربه آینده نگاری در حوزه آموزش عالی سلامت


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با اشاره به پیشینه برنامه ریزی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور از چالش های اجرای این برنامه ها سخن گفت و اظهار داشت: در تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از این تجربیات بهره برداری شده است.

به گزارش وبدا، دکتر عطاءاله پورعباسی، دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در نشست مجازی روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیان اینکه در تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از الگوهای مختلف برنامه ریزی استفاده شده گفت: این بسته ها با رویکرد آینده نگارانه تدوین شده و راه حلی برای پاسخ به چالش های آینده نظام سلامت کشور است.

وی اظهار داشت: الگوهای مختلفی برای برنامه ریزی در آموزش عالی سلامت وجود دارد که شاید باتوجه به شرایط نظام سلامت ایران تمامی این الگوها در کشور قابل پیاده سازی نبوده و لازم است این الگوها بومی سازی شود.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با بیان پیشینه برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی گفت: پیشینه روشنی در آینده نگاری آموزش علوم پزشکی نداریم. اولین تجربه کشور در برنامه ریزی حوزه آموزش عالی سلامت نقشه جامع علمی سلامت است که با نظر تعداد زیادی از ذینفعان این حوزه تدوین شد و به عنوان یکی از اسناد بالادستی حوزه آموزش دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در طی این 40 سال در حوزه آموزش علوم پزشکی تجربیاتی در زمینه برنامه ریزی وجود دارد به عنوان مثال دانشگاههای علوم پزشکی در برنامه سوم توسعه ملزم به تدوین برنامه استراتژیک بودند و تیمی به منظور تحلیل این برنامه ها در سال 82 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل و نتایج اجرای این برنامه ها را ارزیابی کرده است.


دکتر پورعباسی با بیان اینکه سند تحول و نوسازی آموزش پزشکی ایران تجربه دیگری در برنامه ریزی حوزه آموزش بود گفت: این سند در سال 1390 تدوین شده ولی مصوب و اجرایی نشده است.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: برنامه ریزی نظام سلامت در کشور ما با چالش هایی روبرو است که بعضا منجر به اجرایی نشدن برنامه ها شده است.

وی افزود: ثبات مدیریت، افزایش مشارکت های محیطی و حمایت نهادهای سیاستگذار کشور از جمله نکاتی است که اجرای یک برنامه را تضمین می کند.

دکتر پورعباسی با اشاره به اینکه بسته های تحول و نوآوری اولین تجربه برنامه ریزی آینده نگارانه در آموزش علوم پزشکی کشور است گفت: در تدوین این برنامه از تمامی تجارب داخلی و خارجی بهره برداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: 3 رویکرد در برنامه ریزی وجود دارد. در رویکرد اول دیدگاه واکنشی وجود دارد یعنی برنامه ریزی برای پاسخ به مشکلاتی که بوجود آمده و نتایج آن متوجه سیستم شده انجام می شود. در رویکرد دوم سازمان محیط خود را رصد می کند و برای چالش های فعلی خود برنامه ریزی می کند. الگوی برنامه ریزی حوزه آموزش علوم پزشکی طی چند سال گذشته غالبا از این دست بوده است.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: اما در رویکرد سوم، که بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با این دیدگاه تدوین شده، با دیدگاهی آینده نگارانه چالش های آتی سیستم بررسی می شود و برای رویارویی با این چالش ها برنامه ریزی می شود.

دکتر پورعباسی گفت: برای استقرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از الگوی ماموریت گرایی استفاده شد. ماموریت هایی در قالب ماموریت های مشترک، ماموریت های منطقه ای و ماموریت های تک مرکزی به مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی سپرده شد.

وی خاطرنشان کرد: طی 3 سالی که از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می گذرد، ظرفیت های خوبی در مناطق آمایشی و دانشگاهها ایجاد شده و لازم بود برای استقرار کامل بسته های تحول با رویکردی شفاف تر و شاخص هایی مشخص تر وارد مرحله بعدی اجرای این بسته ها شویم.


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت اضافه کرد: به همین منظور از الگوی سطح بندی استفاده شد و برنامه اقدام اجرای بسته ها در 3 سطح ستادی، منطقه ای و درون دانشگاهی تدوین شد.

وی با بیان اینکه برنامه های اقدام ترجمان ماموریت های مشترک واسپاری شده در هریک از این 3 سطح است گفت: حدود 1300 اقدام برای مناطق آمایشی با نظر خود مناطق تدوین شد. انتظار این است در نشست های کلان مناطق آمایشی کشور گزارش های منطقه و دانشگاههای مستقر در منطقه بر اساس برنامه های اقدام تدوین شده ارائه شود.

دکتر پورعباسی با تاکید بر اینکه رصد اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی براساس برنامه های اقدام صورت خواهد گرفت گفت: این اقدامات از طریق ستاد تحول پیگیری خواهد شد و امیدواریم شاهد همکاری خوب دانشگاه های علوم پزشکی و دبیرخانه کلان مناطق آمایشی کشور در این زمینه باشیم.302/223

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢ اسفند ١٣٩٦ - ١١:٥٢ / شماره خبر: ١٧٣٤١٦ / تعداد نمايش: 1360

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج