وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور:

تحليل ريشه اي موارد خطا در مراكز درماني، منجر به پیشگیری از بروز خطا خواهد شد

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: تشویق نیروها به گزارش، ثبت خطا و عدم ترس از اعلام موارد اتفاق افتاده در کنار ریشه یابی بروز خطا سبب اصلاح فرایند خواهد شد. 

 

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا عسگری در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: تعداد کل گزارشات ثبت شده از موارد 28 گانه وقایع ناخواسته درمان، 2366 مورد از سوی تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است. تحليل ريشه اي موارد در مراكز درماني، منجر به پیشگیری از بروز خطا خواهد شد.

 

وی افزود: تشویق نیروها به گزارش، ثبت خطا و عدم ترس از اعلام موارد اتفاق افتاده در کنار ریشه یابی بروز خطا سبب اصلاح فرآیند خواهد شد. همچنین به روزرسانی گزارش دانشگاه ها نشان دهنده اهتمام آنها به این سياست مراقبتي در راستاي ايمني بيمار وارتقاي كيفيت است. چالش های اصلی ثبت خطاهای 28 گانه، عدم ثبت خطا در قالب 28 کد توسط رابطین، عدم گزارش خطا از سوی مراکز  خصوصی، کدگذاری اشتباه و عدم انجام ریشه یابی علت بروز خطا در زمان مقرر و با فرمت صحیح است.     

 

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سناریوهای بی نام نیز در سامانه ثبت خطای 28 گانه باگذاری می شود که بازخوانی آنها در دانشگاه ها لازم و نشان دهنده اهتمام دانشگاه در پیشگیری از خطا است.

 

دکتر عسگری با بیان اینکه درخصوص کمیسیون ماده 11 تاکنون 2200 پرونده به تعزیرات ارسال شده است، گفت: این نظارت ها حسن اجرای قوانین و مقررات در حوزه درمان را تضمین می کند. 

 

وی با بیان اینکه در مورد سامانه 190 نیز در مراکزی که تبلیغ بیشتری صورت گرفته مردم با حقوق خود آشناتر شده اند، تصریح کرد: بیشترین شکایت های دریافتی از سامانه 190 به دلیل نحوه ارتباط با بیمار و همراه است. از این رو لازم است دانشگاه ها در مورد رعایت مهارت های رفتاری و ارتقای آن در مراکز تحت پوشش خود باید توجه ویژه تری داشته باشند.  

 

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت بیان کرد: درخصوص شکایات تعرفه ای، غالب موارد مربوط به شکایات از خدمات سرپایی است. بررسی ها نشان داده که پرداخت از جیب مردم غالبا در خصوص خدمات دندانپزشکی است. 

 

وی گفت: نظارت بر رعایت تعرفه های مصوب در بیمارستان های خصوصی و عمومي غير دولتي و خيريه ها و انجام نظارت مستمر و ارائه گزارش، برخورد با افراد فاقد صلاحیت و ارسال به موقع گزارش های به ستاد معاونت درمان از مهمترین انتظارات معاونت درمان از دانشگاه ها است.     

 

دکتر عسگری با بیان اینکه در دور قبل فرایند اعتباربخشی، 892 بیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفت و از این پس ممیزی ها یکبار در سال انجام خواهد شد که در این خصوص  210 ارزیاب بومی آموزش دیده اند، افزود: در حال حاضر، بازدیدهای ادواری، ممیزی، اجرای الزامات قانونی و قوانین بالادستی، دستورالعمل HIS و پرونده الکترونیکی بسیار پر رنگ تر از دوره های قبلی مد نظر است. 

 

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: همچنین انجام ممیزی زودرس، بازنگری امتیاز بیمارستان و یا حتی صفر شدن نتایج محور مورد ارزیابی و یا جلوگیری از فعالیت بخش های دارای مشکل از مصادیق برخوردهای قانونی در صورت عدم رعایت استانداردها است که در اعتباربخشی جدید مدنظر است.

 

وی با بیان اینکه مجوز پذیرش بیماران بین الملل به 169 بیمارستان داده شده است و در حال حاضر تمامی بیمارستان ها به جهت رعایت استانداردها مورد بازنگری قرار می گیرند، عنوان کرد: حداقل استانداردهای جدید برای مراکز پذیرش بیماران بین الملل داشتن کارشناس زبان مربوطه، داشتن سایت فعال مرکز با قابلیت پاسخ گویی و زبان مربوطه و لیست قیمت ها، رعایت آیین نامه های ابلاغی در خصوص واحدهای بیماران بین الملل و ثبت بیماران در سامانه آواب جهت شناسایی است./207/219

نسخه چاپي ارسال به دوست

دوشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٧ - ١٤:٣٠ / شماره خبر: ١٨٣٧٦٥ / تعداد نمايش: 304

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج