وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد:

توصیه های تغذیه ای سالم در ایام نوروز

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: در ميهماني هاي نوروزي، در وعده نهار و شام، براي جلوگیری از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده وارد بدن مي شود، مردم باید سعي کنند، نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي پر کنند.

به گزارش وبدا، دکتر زهرا عبداللهی درخصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز اظهار کرد: در ایام تعطیل عید نوروز، در مصرف شيريني و شكلات زياده روي نشود و به منظور پيشگيري از اضافه وزن و چاقي، در ديد و بازدیدها به جای شيرينی هاي خامه اي و شكلاتي، ژله ای و مربایی كه حاوي مقدار زيادي كالري هستند، از انواع خشك و ساده شيرينی ها، در اندازه كوچك استفاده شود. همچنین، به جاي مصرف شيريني و شکلات در ديد و بازديدهاي نوروزی، بهتر است از ميوه استفاده شود.

وی ادامه داد: ميوه ها علاوه بر ويتامين ها و املاح معدني كه براي حفظ سلامت بدن لازم اند، حاوي تركيباتي بنام آنتي اكسيدان هستند كه نقش آنها در پيشگيري از بيماري هاي غير واگير از جمله ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها شناخته شده است.   

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: میوه های ریز و درشت دارای مواد مغذی یکسان هستند؛ نیازی نیست حتما میوه های درشت که معمولا گران تر هستند خریداری شود و مردم سعی کنند، براي صرف چاي به جاي قند از كشمش، توت خشك ( 4-3 عدد) و يا خرما ( یک عدد نه بیشتر) استفاده کنند.

وی گفت: در ميهماني هاي نوروزي، در وعده نهار و شام، براي جلوگیری از دريافت زياد كالري كه با مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده وارد بدن مي شود، مردم باید سعي کنند، نيمي از بشقاب خود را با سالاد و سبزي پر کنند. مصرف سالاد و سبزي به دليل داشتن فيبر، جذب چربي ها و مواد قندي را كاهش داده و بدين ترتيب از چاقی جلوگيري مي كند. نوشيدن نوشابه (حتي انواع کم کالري) و آب ميوه هاي صنعتي را كه حاوي قند افزوده هستند، به حداقل رسانده و از آب ساده و يا دوغ هاي كم نمك و بدون گاز و شربت های سنتی کم شیرین استفاده کنند.

دکتر عبداللهی بیان کرد: برخی تصور می کنند چنانچه به جای وعده شام، میوه میل کنند، چاق نمی شوند. باید توجه شود که مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن  می شود. روزانه حداقل 2 عدد میوه و حداکثر 4 عدد میوه با اندازه متوسط کافی است. 

وی با بیان اینکه مصرف روزانه حبوبات همراه با غلات علاوه بر تامین پروتئین، ریزمغذی های مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند، عنوان کرد: مصرف حبوبات و غلات به صورت روزانه، به علت داشتن فیبر، از اضافه وزن و چاقی نیز پیشگیری می کند.

وی ادامه داد: در ایام عید، غذا به اندازه تهیه شود تا باقیمانده آن در فریزر برای مصارف بعدی نگه داشته نشود و از دورریز غذا خودداری شود.  

دکتر عبداللهی درخصوص سفرهاي نوروزي و توجه به نكات تغذيه اي، اظهار کرد: باید سعی شود، در سفرهای نوروزی، تا حد امکان غذا شخصا آماده شود و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری ‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری شود. غذایی که برای بین راه تهیه می شود، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورشت ها، سریع تر فاسد می شوند؛ چراکه میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع، محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر دارند.

وی افزود: غذاهای خشک همراه با سبزي جات تازه که خوب شسته شده اند، غذاهای مناسبی برای سفر محسوب می شوند. در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر و خامه ای كه پاستوریزه شده نيست، خودداری شود، زیرا مصرف محصولات لبني پاستوريزه نشده، خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تصریح کرد: مصرف سس مایونز و سایر سس های چرب از نظر تغذیه ای به طور کلی توصیه نمی شوند. مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس های خامه ای جدا خودداری شود. می توان با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کرد.

وی ادامه داد: غذاهایی در رستوران سفارش داده شود که سس، ادویه و چاشنی زیادی نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: مردم در رستوران، همراه با غذایی که میل می کنند، حتما از ماست (کم چرب و پاستوریزه)، لیمو ترش و یا آب لیمو استفاده کنند. با مصرف این موارد، دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.

دکتر عبداللهی بیان کرد: مصرف انواع دسرهای خامه ای در طول سفر توصیه نمی شود، چراکه ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده، تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد. در مصرف بستنی نیز، نوع پاستوریزه شده و کم چرب آن انتخاب شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مانند آب زرشک و آب آلبالو و همچنین لواشک، تمبر هندی و آلوچه، درصورتی که بسته بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند، خودداری شود. انواع آلودگی های میکروبی و انگلی با خوردن این نوع مواد غذایی غیر بهداشتی ممکن است به بدن منتقل شوند.

وی تصریح کرد: مردم در سفرها، براي جلوگيري از كم آبي و يبوست، مقادير مناسبي آب (ترجيحا آب معدني) همراه داشته باشند. به همراه داشتن ميوه ها و سبزي هايي مانند هويج، گوجه فرنگي، خيار و كاهو در طول مسافرت به تامين آب، املاح و ويتامين هاي مورد نياز بدن كمك مي كند. اما این مواد باید قبل از سفر خوب شسته و در ظروف مناسب دربسته نگهداری شوند.

دکتر عبداللهی گفت: همچنین، از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری شود. در صورتی که سالاد شخصا تهیه می شود، حتما باید ضد عفونی و ‌انگل زدایی شود.

وی بیان کرد: گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند، تهیه شود. آب و یخ سالم نیز تنها از منابع مطمئن تهیه شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: از مصرف آب ‌های سطحی، چشمه‌ ها و دریاچه‌ ها خودداری شود. در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت شود. همچنین، به نشانگرهای رنگی تغذیه ای که بر محصولات غذایی درج شده دقت شود. رنگ قرمز نشان دهنده مقدار زیاد قند، نمک و یا چربی در محصول است که عامل خطر بروز چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا است.

وی خاطر نشان کرد: برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت شود مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشند. برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده شود. همچنین، توصيه مي شود، به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار، از نوشيدني هاي طبيعي پاستوريزه و كم نمك چون دوغ کم نمک و بدون گاز استفاده شود.

نسخه چاپي ارسال به دوست

يکشنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٧ - ١٤:١٩ / شماره خبر: ١٨٨١٦٢ / تعداد نمايش: 459

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج