وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

ترویج گفتمان مرجعیت در دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه آفرین است

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر منطقی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه آموزش علوم پزشکی در دست پیگیری است، تاکید کرد: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی محورهای لازم برای حرکت دانشگاهها در مسیر توسعه را ترسیم کرده است.

به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی امروز( پنجشنبه) در همایش مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی را قلب تپنده تحول در آموزش عالی سلامت ذکر کرد و گفت: این همایش فرصت خوبی برای بهره برداری از نظرات گروهی از دست اندرکاران تحول در دانشگاههای علوم پزشکی است. 

دکتر لاریجانی ضمن تقدیر از مدیران ادوار مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت بهداشت، اظهار داشت: طی چندسال گذشته مباحث آموزش بیش از پیش در دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شده و با تلاش های همکاران محترم، شبکه خوبی در آموزش علوم پزشکی ایجاد شده است. 

وی افزود: شبکه آموزش علوم پزشکی یکی از بزرگترین شبکه های نظام سلامت است و امیدواریم در سایر حوزه ها نیز بتوانیم چنین شبکه هایی ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در توسعه آموزش علوم پزشکی مسیر خوبی را طی می کنیم گفت: در حال حاضر بیش از هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را طی می کنند و بدون اینکه از کار خود منفک شوند درک بهتری از این حوزه پیدا می کنند. تغییر دیدگاه دست اندرکاران این حوزه می تواند زمینه های ارتقای حوزه آموزش را فراهم نماید. 

وی به تغییرات پرشتاب حوزه علوم پزشکی اشاره و عنوان کرد: این حوزه حدود ۱۲ درصد اعضای هیات علمی کشور را داراست و  بیش از  ۳۰ درصد مستندات علمی در این حوزه تولید میشود که خود نشان از عملکرد اثربخش است. 

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به ترویج سیستم های پیشرفته آموزش در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اعتباربخشی از جمله حوزه های نوین در آموزش است و دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی ما اعتباربخشی شده و این فرایند ادامه دارد، در حالی که در سایر حوزه های علمی کشور تا این حد در این مسیر پیش نرفته ایم.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت ۵۰ درصد مراجعات مربوط به حوزه آموزش است و در چندماه گذشته حدود ۳۰ هزار مکاتبه در این حوزه صورت گرفته، گفت: چنین حجم کاری در حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی نیز وجود دارد. 

دکتر لاریجانی ادامه داد: این در حالی است که گاها چالش هایی نیز ایجاد می شود. اما خوشبختانه در کنار این حجم کار و چالش ها، بحث تحول در آموزش علوم پزشکی نیز در دست پیگیری است. 

وی تحول و نوآوری را استراتژی کلان حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: مباحث مطرح شده در این برنامه مسیری است که دانشگاهها برای توسعه ناگزیر از اجرای آن هستند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به بسته مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: هر دانشگاهی باید نقش خود و نقاط تمرکز خود را پیدا کند تا در مسیر توسعه حرکت کند. در دنیا نیز دانشگاهها در کنار توسعه ساختار با روشن کردن هدف و نقاط تمایز خود پیش می روند. 

وی عنوان کرد: گفتمان مرجعیت در دانشگاهها توسعه آفرین است و لازم است تمامی اساتید دانشگاه در این مسیر تلاش کنند. 

دکتر لاریجانی به رویکرد دانشگاههای نسل جدید اشاره و اظهار کرد: در این گفتمان دانشگاهها برای توسعه باید با حوزه های دیگر جامعه ارتباط مستمر داشته باشند. 

وی با بیان اینکه در حوزه علوم پزشکی ظرفیت‌های خوبی برای حرکت در این مسیر وجود دارد گفت: لازم است اساتید دانشگاهها ضمن فعالیت تخصصی خود تحولات بیرونی را نیز رصد کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی اولین حوزه دارای سند آمایش مصوب است و این مصوبه موجب منطقی شدن توسعه آموزش علوم پزشکی، متناسب با نیازها و زیرساخت‌های مناطق شده است. 

وی از تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت در سطح ملی خبر داد و گفت: فردا در کرمان طی نشستی سطح منطقه ای این سند نهایی خواهد شد، که نشان می دهد مناطق در ۵ سال آینده چه برنامه ای برای تربیت نیروی انسانی خواهند داشت‌. تفاهم نامه هایی که امضا می شود به منزله موافقت اصولی برای مناطق خواهد بود. 

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی اشاره و عنوان کرد: تا هفته آینده چارچوب اعتباربخشی تمامی دبیرخانه های آموزش نهایی و به دانشگاهها ابلاغ می شود. 

وی به اهمیت ماموریت گرایی تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی ماموریت های مرتبط با آموزش علوم پزشکی از اسناد بالادستی کشور احصا و به مناطق آمایشی و دانشگاهها سپرده شده است. این ماموریت ها ملی هستند که توسط دانشگاهها دنبال می شود و شبکه های منطقه ای هم برای پیگیری این ماموریت ها در حال راه اندازی است. 

دکتر لاریجانی دانش پژوهی آموزشی را یکی از مباحث مهمی ذکر کرد که به دانشگاهها ابلاغ شده و گفت: این برنامه تاثیر فعالیت های آموزشی را در پژوهش معادل سازی کرده است. اکنون مدل روشنی در هیات ممیزه دانشگاه ها برای این کار وجود دارد و عطف به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، که عملیاتی شدن آن زمینه های توجه به آموزش علوم پزشکی و توسعه این حوزه را بیش از پیش فراهم می کند. 

وی برنامه تحول آموزش را استراتژی دانشگاهها در این حوزه ذکر کرد و گفت: از مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی انتظار می رود ترجمان این برنامه را در دانشگاهها تدوین کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه تحول در آموزش و زیرساخت‌هایی که در این برنامه ایجاد شده، بسترهایی را برای به روز رسانی توانمندی های اساتید در دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد نموده است. 

وی در پایان افزود: رسالت مراکز مطالعات و توسعه آموزش این است که با توانمندسازی بیشتر اساتید در این زمینه مشارکت ایشان را جلب کنند.

نسخه چاپي ارسال به دوست

پنج شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٨ - ١٩:٢٩ / شماره خبر: ١٩٦٩٩١ / تعداد نمايش: 242

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج