وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

یلدا؛ شبي خاطره انگيز با رعايت تعادل و تنوع در مواد غذايي

با رعايت تعادل و تنوع در مواد غذايي یلدا را به شبي خاطره انگيز مبدل کنیم .

به گزارش وب دا ؛ يلدا، طولاني ترين شب سال است و ايرانيان باستان به باور اين که فرداي شب يلدا با دميدن خورشيد روزها بلندتر مي شود و تابش نور ايزدي افزون مي شود، جشن بزرگي برپا مي کردند. آيين شب يلدا، خوردن هندوانه، انار، انگور، توت خشک، انجير و آجيل مخصوص است که همه جنبه نمادين دارد و نشانه برکت، تندرستي و شادکامي است. براساس باورهاي گذشتگان، مردم با خوردن ميوه، آجيل و خشکبار در این شب به استقبال سرما مي روند.

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت بجنورد به خواص مواد غذايي ویژه شب يلدا اشاره کرد و گفت: هندوانه با دارا بودن بيش از 90 درصد آب براي رفع تشنگي بسيار مناسب است و در پيشگيري از بيماري هاي کليوي، درمان يبوست، تب و بيماري هاي عفوني مفيد است.

شهلا جودت افزود: اين ميوه پر خاصيت حاوي مهم ترين آنتي اکسيدان هاست و سرشار از ويتامين C و منبع بسيار مناسبي از بتاکاروتن است. هندوانه قرمز رنگ منبع ليکوپن و آنتي اکسيدان است که راديکال هاي آزاد را در بدن خنثي مي کند و مصرف اين ميوه در فصل زمستان، به دليل دارا بودن مقادير فراوان ويتامين C و پيشگيري از سرماخوردگي توصيه مي شود.

وي تصريح کرد: مصرف هندوانه باعث پيشگيري از سکته قلبي، آسم، استئوآرتريت و سرطان روده مي شود و به دليل آن که اين ميوه کم سديم و پر پتاسيم است براي مبتلايان به فشار خون بسيار مفيد است.

وي انار را يکي از ميوه هاي پر خاصيت فصل زمستان و شب يلدا معرفي کرد که هنرنمايي در روش سرو آن مي تواند جلوه اي چشم نواز از اين جشن باستاني را به نمايش بگذارد و افزود: انار منبع ويتامين هاي A، C و E، نياسين، اسيد فوليک، پتاسيم و فيبر است و 3 برابر چاي سبز آنتي اکسيدان دارد.

وي عنوان کرد: مصرف انار باعث کاهش ميزان LDL (کلسترول بد) خون، جلوگيري از لخته شدن و کاهش فشار خون مي شود و هم چنين اين ميوه پر خاصيت در کاهش خطر ابتلا به سرطان هاي سينه، پروستات و پوست بسيار مؤثر است.

وي کشمش و توت خشک را جزو تنقلات شب يلدا از زمان هاي گذشته معرفي و خاطر نشان کرد: کشمش نيز مانند انگور حاوي فنل است اما چون طي فرآيند تبديل انگور به کشمش ميزان فنل موجود در آن کاهش مي يابد خاصيت آنتي اکسيدان کمتري نسبت به انگور دارد و عنصر برُم موجود در آن در سلامت استخوان ها نقش به سزايي دارد.

جودت توت خشک را منبع پروتئين، ويتامين هاي گروه B، ويتامين A، کلسيم و آهن اعلام کرد و گفت: انگور حاوي ويتامين هاي A و C، منيزيم، کلسيم، آهن، فسفر و پتاسيم است و مصرف اين ميوه در درمان يبوست، التهاب معده و روده ها و بهبود عوارض روماتيسمي تأثير به سزايي دارد.

وي افزود: پتاسيم موجود در انگور در کاهش فشار خون نقش ويژه اي دارد و به دليل دارا بودن املاح و سلولز اين ميوه خاصيت ملين و مدر دارد و براي مبتلايان به اوره بالاي خون مناسب است.وي ادامه مي دهد: انجير منبع خوب پتاسيم است و به ميزان کمي سديم دارد و براي کاهش فشار خون مفيد است.

 

 وي با بيان اين که کلسيم و منيزيم موجود در انجير در حفظ سلامت استخوان و جلوگيري از پوکي آن تأثير به سزايي دارد، عنوان کرد: انجير ملين و ضد يبوست است و از سرطان روده جلوگيري مي کند و هم چنين مصرف آن در پيشگيري از سرطان سينه مفيد است و باعث کاهش کلسترول و اسيد اوريک بدن مي شود.

جودت گفت: گردو منبع خوب پروتئين است و حاوي ويتامين هاي A، E، C، B1، B2، نياسين، اسيد فوليک و برخي از مواد معدني نظير آهن، روي، مس، منگنز، کلسيم، منيزيم، فسفر و پتاسيم است و خاصيت ضد التهابي دارد، بنابراين در پيشگيري و درمان آسم، روماتيسم مفصلي و بيماري هاي التهابي پوستي نظير اگزما و لکه هاي قرمز رنگ در پوست نقش ويژه اي دارد.

وي مصرف گردو را در محافظت قلب و عروق بسيار مؤثر دانست و گفت: مصرف گردو باعث بهبود عملکرد ذهني، کاهش کلسترول خون، پيشگيري از نامنظم شدن ضربان قلب و لخته شدن خون در شريان‌ها مي شود.

به گفته اين کارشناس، وجود امگا 3 موجود در گردو توانايي سلول براي ورود و خروج مواد مختلف را افزايش مي دهد و از بيماري هاي قلبي – عروقي پيشگيري مي کند.

وي ادامه داد: مصرف گردو از بي خوابي جلوگيري مي کند و باعث افزايش مقاومت بدن در برابر راديکال هاي آزاد مي شود و هم چنين فرد را از ابتلا به سنگ کيسه صفرا محافظت مي کند.

وي خاطر نشان کرد: اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در گردو از برداشت کلسيم از استخوان پيشگيري مي کند، بنابراين در حفظ سلامت استخوان و پيشگيري از پوکي آن مؤثر است.

جودت مصرف آجيل را که در شب هاي زمستان به ميزان کافي توصيه مي شود، مفيد و مؤثر دانست و گفت: آجيل‌هايي نظير پسته، بادام و فندق حاوي ويتامين‌هاي B1، B2، E و پتاسيم، فسفر، منيزيم و روي است.

وي افزود: ميزان پتاسيم موجود در يک پسته برابر پتاسيم موجود در يک پرتقال است و مصرف آجيل هاي ياد شده به دليل وجود چربي هاي غيراشباع باعث کاهش کلسترول خون و نيز خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي مي شود.

وي در ادامه گفت: ماده اي به نام سيتواسترول که به مقدار زيادي در فندق وجود دارد باعث کاهش کلسترول و پيشگيري از سرطان سينه و پروستات مي شود.

وی افزود: تخمه هاي کدو و هندوانه که سفره شب يلدا را رنگين تر مي کند، حاوي اسيدهاي چرب ضروري، ويتامين E، روي، کلسيم و منيزيم است و مواد مغذي موجود در تخمه کدو نظير کاروتنوئيدها تکثير سلول هاي پروستات را متوقف و در نتيجه از بزرگ شدن غده پروستات جلوگيري مي کند و هم چنين باعث بهبود التهاب مفاصل مي شود و در کاهش کلسترول خون بسيار مؤثر است.

به گفته اين کارشناس تغذيه، منيزيم موجود در تخمه هندوانه و کدو در حفظ سلامت قلب و بهبود وضعيت بيماران مبتلا به آسم تأثير به سزايي دارد.

وي توضيح کرد: منيزيم ضربان قلب را تنظيم و از گرفتگي عضلات جلوگيري مي کند و در درمان ميگرن و مسموميت بارداري مؤثر است.

وي چغندر را يکي از خوراکي هاي اصيل و خوشمزه شب يلدا معرفي کرد و گفت: چغندر يکي از با ارزش ترين گياهان و سبزيجات ريشه اي از نظر تغذيه‌اي است که در سلامت قلب و عروق رقيب ندارد. رنگدانه‌هاي بي همتا و خاص آنتي اکسيداني موجود در اين گياه از بدن در برابر بيماري هاي عروقي محافظت مي‌کند، سطح کلسترول را پايين مي آورد، خاصيت ضد پيري دارد و از ريشه و برگ هاي اين گياه نيز مي توان در موارد مختلف استفاده کرد.

وي عنوان کرد: لبو نيز يکي از خوراکي هاي لذيذ و خوشمزه شب يلداست که بسيار کم کالري و کم چرب بوده و سرشار از فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني است.

وي خاطر نشان کرد: لبو حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين C است و به همين دليل يک آنتي اکسيدان قوي محسوب مي شود. پتاسيم موجود در لبو در تنظيم ضربان قلب بسيار کمک کننده است و متابوليسم داخل سلول را با مقابله کردن با اثرات زيان آور سديم منظم مي کند.

جودت گفت: به دليل آن که خوراکي هاي شب يلدا به اندازه کافي متنوع و حجيم هستند بهتر است در اين شب شام حذف و يا شام بسيار سبکي ميل شود.

وي نسبت به پرخوري و زياده روي در مصرف خوراکي‌هاي شب يلدا هشدار داد و گفت: براي پيشگيري از مشکلات گوارشي و مسموميت هاي ناشي از پرخوري بهتر است تعادل در مصرف خوراکي ها را رعايت و از هر نوع ماده غذايي با حجم کم ميل کنيد.

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت شيروان نيز نسبت به مصرف زياد شيريني و شکلات و مواد غذايي شيرين در شب يلدا هشدار داد و گفت: در شب يلدا سعي کنيد از مخلوط آجيل ها استفاده و آن ها را از فروشگاه ها و مراکز معتبر خريداري کنيد./116/205/201

نسخه چاپي ارسال به دوست

شنبه ٣٠ آذر ١٣٩٢ - ١٥:١٠ / شماره خبر: ١٠١٨٢٢ / تعداد نمايش: 4880

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج