وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ده روش براي موفقيت در كار

چرا بعضي ها آسان به مديريت هاي ارشد شركت مي‌رسند در حالي كه بعضي در مراتب مديريت مياني باقي مي‌مانند؟ شما ممكن است فكر كنيد كه اين فقط به دليل آن است كه اين افراد خيلي از چيزهايي كه براي موفقيت لازم است مثل هوش، استعداد و حامي و پشتيبان را دارند. اما چيز ديگري كه مهم است روش كار است.

دكتر "مارتين سينگ مَن" كه نويسنده‌اي آرمانگرا است، كشف كرده كه براي موفقيت روش موثرتر از هوش، تحصيلات و بيشتر عوامل ديگر است. او دريافت كه افراد مثبت سالم‌تر مي‌مانند و ارتباط بهتري دارند و در حرفه و شغلشان پيشرفت بهتري دارند. او حتي دريافت كه افراد مثبت بيشتر پول درمي‌آورند.
هركس روشي دارد. مهم نيست شما اهل كجا هستيد يا چقدر هوش ذاتي داريد. روش شما موجب تفاوت‌هايي در شغل شما مي‌شود. سعي كنيد اين ده روش را براي موفقيت به كار ببنديد.

1- من مسئول سرنوشت خودم هستم.
اگر شما تمام دوره كاري‌تان منتظر آن هستيد كه يك اتفاق جالب براي شما بيافتد بايد خيلي منتظر باشيد. افراد حرفه‌اي موفق، كاري مي‌كنند كه چيزهاي خوب اتفاق بيافتد. بنابراين خودتان را مجبور كنيد كه در مورد شغل و حرفه‌ خود طور ديگري فكر كنيد. شما در شغل و حرفه خود ترقي خواهيد كرد و مسوول آن هستيد كه كاري كنيد كه اين اتفاق بيافتد.

2- هر چيزي ممكن است.
اگر فكر كنيد كه هيچ راهي وجود ندارد كه شما تا سطح معاون رئيس جمهوري برسيد پس مطمئناً به آن سطح نخواهيد رسيد. به ياد داشته باشيد اگر شما فكر كنيد كه نمي‌توانيد احتمالاً نخواهيد توانست. گرايش به اين موتور كوچك را بپذيريد "من فكر مي‌كنم مي‌توانم" .

3- هيچ كاري را آنقدر كوچك نشماريد كه نخواهيد آن را خوب انجام دهيد.
شما نمي‌دانيد كه چه موقع قرار است مورد توجه قرار گيريد. اين دليلي است كه به شغل خودتان توجه كنيد. همه‌اش همين است، يك مدير اجرايي روابط عمومي گفت كه اولين شغل او در بخش روابط عمومي يك شركت نگه داشتن حساب موجودي صندوق بود. او با روش خود توانست از عهده اين كار برآمد و آنها فوراً متوجه كار سخت او و توجه او به جزييات شدند. بياد داشته باشيد دفعه بعد كه شما احساس كسالت كرديد به اين دليل است كه شما كار را سطحي و مكانيكي انجام مي‌دهيد.

4- هركس يك كليد ارتباط نهفته است.
در حالي كه شما نياز داريد در محيط كار جدي و با پشتكار باشيد، مي‌توانيد براي كساني كه در اطراف شما هستند خوب و مطلوب باشيد.
آيا فكر مي‌كنيد اين مهم نيست كه يك تفاهم و توافق خوب با مسوول دفتر رييس‌تان داشته باشيد؟ در اين حد كه وقتي شما واقعاً كار مهمي داريد و يا نياز به مشاوره با رئيس داريد، جلسه ملاقات شما با رييس را در برنامه او بگنجاند. با كساني كه در اطراف شما هستند مؤدب و فروتن باشيد. شما هرگز نمي‌دانيد چه وقت ارتباطات گذشته شما درآينده شما نقش بازي مي‌كنند.

5- من را مجبور كرده‌اند كه اين كار را انجام دهم ... وآن شخص كه مافوق من است.
اگر شما روزهاي خود را با چنين احساسي مي‌گذرانيد كه مجبوريد بي‌وقفه كاري كه مسووليت انجامش را داريد انجام دهيد، كارايي شما دچار نقصان خواهد شد. شغل شما ممكن نيست كه كاملاً مناسب باشد. اما كاركنان موفق بدون آنكه فكر كنندكجا هستند طوري عمل مي‌كنند كه انگار شغل ايده‌آل خود را دارند.

6- تنها آنچه كه مي‌دانم مهم نيست بلكه چه كسي را مي‌شناسم نيز مهم است.
كاركنان موفق اهميت شبكه ارتباطي را هم در داخل و هم در خارج از سازمان مي‌دانند. شما به ارتباطات حرفه‌اي از پيش ايجاد شده نياز داريد. يك همكار را براي ناهار در بيرون سازمان دعوت كنيد. در اوقات فراغت بعد از كار در جمع همكاران حاضر شويد، به انجمن حرفه‌اي خود محلق شويد. سهم خود را در ايجاد شبكه ارتباطي براي آيندتان انجام دهيد.

7- چه كار ديگري مي‌توانم انجام دهم .
از آنجايي كه شما مسوول سرنوشت خود هستيد. اين وظيفه شماست كه راه‌هاي پيشرفت حرفه‌اي خود را جستجو كنيد. داوطلب شويد و پروژه‌هاي بيشتري بگيريد، مهارت‌هاي جديد ياد بگيريد تا طالب شما بيشتر شود. براي كمك به همكاران بيشتر از ساعت اداري بمانيد. كاركنان موفق تنها كار خود را كامل نمي‌كنند و بروند. آنها در جستجوي راه‌هاي ديگري براي نشان دادن خودشان هستند.

8- شكست به هموار كردن جاده موفقيت كمك مي‌كند.
در حالي كه به نظر مي‌رسد بعضي از افراد هرگز تجربه عقب نشيني را ندارند، حقيقت اين است كه هركس گاه‌گاهي شكست مي خورد. فرق بين افرادموفق و ناموفق در اين است كه آنها چطور با شكست كنار مي‌آيند. آنهايي كه موفقيت را مي‌يابند كساني هستند كه از شكست‌ها درس مي‌گيرند و به پيش مي‌روند.

9- من بزرگترين حامي خود هستم.
آيا منتظر بوده‌ايد كه كسي در سازمان استعدادها و تلاش هاي شما را بازشناسد؟ شايد وقت آن رسيده است كه شما خودتان شروع كنيد و شيپور خود را بنوازيد. قدم جلو بگذاريد و در مورد پيشرفت‌ها و دستاوردهاي خود براي سازمان صحبت كنيد. كاركنان موفق مي‌دانند چطور به دستاوردهاي خودشان اشاره كنند بدون آنكه به گزافه گويي تعبير شود.

10- فرصت‌هاي من هرگز به آخر نمي‌رسد.
بله روزهايي خواهد آمد، زماني كه شما مي‌خواهيد همين وضع موجود باقي بماند. اما به خاطر داشته باشيد كه كاركنان موفق هميشه مراقب فرصت‌هايي براي پيشرفت هستند. چشم و گوش و فكر خود را براي فرصت‌هاي جديد بازنگه داريد. شما هرگز نمي‌دانيد چه وقت آن چيزي كه مسير شغلي شما را تغيير خواهد داد كشف خواهيد كرد.

 

نسخه چاپي ارسال به دوست

سه شنبه ١٨ خرداد ١٣٨٩ - ١٤:٥١ / شماره خبر: ١٣٧٣٨ / تعداد نمايش: 20151

کاربر مهمان
1389/10/07 9:19
11
22
بسیار عالی.
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج