وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روابط عمومی الکترونیک

مقدمه:

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا و اینک در کشور ما، تاثیر گسترده­ای در توسعه سایر فناوریها، افزایش بهره­وری سازمانها و مؤسسات و بهبود ارائه خدمات لازم به مردم بطور خلاصه ایجاد زندگی بهتر دارد. بدون شک اولین گام جهت گسترش و بهره­برداری از این فناوری در هر جامعه شناخت کامل آن و همچنین ایجاد شرایط مناسب به منظور آموزش و دستیابی به تواناییهای لازم استفاده از فناوری مذکور می­باشد.

            فناوری نوین به موازات همۀ علوم در عرصۀ ارتباطات انسانی و علم روابط عمومی نیز تحولاتی عظیم و شگرف بوجود آورده است.

            از آنجاییکه روابط عمومی­ها نقش مهم و کلیدی در اولین برخورد با مخاطبان یک سازمان را دارند و گسترۀ فعالیت این بخش با قشر وسیعی از مردم که مخاطبان روزانــــه آنها هستند حجم بالایی از ارتباطات یک مجموعه را بوجود می­آورد، به جرات می­توان گفت که مؤثرترین مجموعه که قطعاً باید راه­حل­های مطلوب را با سرعت دراختیار مدیران سازمان قرار دهد روابط عمومی می­باشد. عنصر سرعت اصلی­ترین علتی است که امروزه روابط عمومی الکترونیکی را به نوع سنتی روابط عمومی تحمیل کرده است چنانکه امروزه عنوان می­شود که آشنایی با روابط عمومی الکترونیک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.

            در عصر حاضر استفاده از ابزارهای دیجیتال نیازی است که به منظور دستیابی به سرعت لازم در انتقال اطلاعات و دقت طلایی ضروری به نظر می­رسد و کارگزاران روابط عمومی برای بهره­برداری از این سرعت و دقت لازم باید تکنیک­های نوین رقابت را بیاموزند.

 

 

 

 

«نقش روابط عمومی الکترونیک»

 

یکی از  پدیده­هایی که بحث روز خدمات نوین ارتباطی در جهان را شکل می­دهد تحقق دولت الکترونیک است.

تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، شهر الکترونیک، پرسشنامه الکترونیک، مجله الکترونیک، پست الکترونیک، موسیقی الکترونیک، نشر الکترونیک و در نهایت روابط عمومی الکترونیک، مفهوم واقعی آخرین تحولات در هر زمینه را به یاد می­آورد.

در کشورهای صنعتی و پیشرفته، مراجعه حضوری به تمام سازمانها و ادارات دولتی جای خود را به مراجعه به پایگاههای اینترنتی داده است و خدماتی از قبیل صدور شناسنامه و گذرنامه، ثبت شرکتها، اخذ مجوزها و مدارک توسط همین پایگاههای اینترنتی انجام می­شود.

روابط عمومی الکترونیکی نحوه بکارگیری فن­آوریهای جدید ارتباطی و شیوه­های نوین اطلاع­رسانی در جهت ارائه خدمات منطبق بر خواسته­های مخاطبان بطور لحظه­ای (Online)  به منظور تحقق اهداف روابط عمومی است.

همانطور که ذکر شد یکی از پیش فرضهای تحقق دولت الکترونیک روابط عمومی الکترونیک است دولت الکترونیک اصطلاحی است که به ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و استفاده از ابزارهای رایانه­ای اطلاق می­شود، که تحقق آن رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات دولتی و حتی خصوصی را به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به پایگاههای مختلف، و تنها با یک اتصال به پایگاه واحدی مجهز به کامپیوتر به انجام رساند.

بسیاری از سازمانهای رسمی کشور(مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) دارای ساختمانهای متعددی است و مخاطب برای انجام کاری ملزم به مراجعه به آدرس­های مختلف است اما چه مدارکی باید همراه داشته باشد؟ کجا باید رفت؟ چند قطعه عکس؟ چند فتوکپی؟ چه گواهی و اطلاعاتی باید همراه داشته باشد ایـن اطلاعاتی است که اصولاً روابط عمومی­ها باید به شکل بروشوری به مراجعه­کنندگان ارائه کند.

اما در این شکل جدید، روابط عمومی­ با توجه به خدماتی که به منظور رفع نیاز مخاطب ارائه می­کند و به جهت گسترش فعالیتها و کاهش ترافیک کاری، استفاده از اطلاعات درج شده در سایت ضروری به نظر می­رسد. اطلاعاتی شامل درج کامل قوانین و مقررات، مدارک مورد نیاز، آشنا کردن کاربران با بخشهای مختلف و وظایف آن در سازمان و ... در اینجا اگر چنانچه مخاطبین کثیـــری از یــــک زبان خارجه وجود داشته باشد لازم است نسخه­ای از سایت به زبانهایی که آمار مخاطبان بالایی دارند از طریق بخش امور بین­الملل در سایت قرار گیرد. از دیگر نکاتی که باید در طراحی سایت به آن توجه شود اهمیت موضوعات صفحۀ اول وب (Home page) و تقسیم­بندی متناسب سایر مطالب در مابقی صفحات است. از آنجاییکه شخصیت یک سازمان با روابط عمومی آن رابطه مستقیم دارد، تلاش کشورهای پیشرفته دنیا در جهت ارائه نگاه مثبت به نهادهای خود معطوف گشته که با صرف مبالغ هنگفت سعی در دستیابی به اهداف بزرگ را دارند.

بهتر است وب سایت سازمانها در اختیار روابط عمومی باشد و اگر چنانچه در اختیار اداراتی همچون انفورماتیک و رایانه بود هدایت آن توسط روابط عمومی ضروری به نظر می­رسد.

 

 

 

آغاز کار در روابط عمومی الکترونیک

 

            اولین قدم ایجاد یک سایت مرجع در اینترنت و قدم بعدی گردآوری و تقویت مطالب و بروز کردن اخبار است.

            این سایت در واقع پل ارتباطی بین سایتهای دیگر، مشتریان و مخاطبان، روزنامه­نگاران و کارکنان یک مجموعه می­باشد.

            پس قبل از طراحی سایت، طراحی هدف (از ایجاد سایت) و راهکارهای ارزیابی مداوم آن ضروری است.

 

راه­اندازی و ایجاد سایت

-     امور مربوط به ایجاد و نگهداری سایت، نیاز به منابع مختلف از جمله منابع انسانی دارد اینکه آیا کارکنان سازمان توانایی تشکیل این گروه کارشناسی را دارند و یا اینکه نیاز به کمک افرادی در خارج از سازمان احساس می­شود.

در واقع افرادی که نیاز دارید به شرح زیر است:

1-      طراح

2-      نویسنده

3-      برنامه نویس

4-      مدیر پروژه

5-      کارشناس محتوایی

-     به روز کردن اطلاعات اگرچه هزینه و زمان بسیاری مطالبه می­کند اما در عوض به مخاطبان این انگیزه را می­دهد که بارها و بارها به آن مراجعه کنند و سایت بوجود آمده به مردابی ساکن تبدیل نشود.

-     برای شروع کار دیدن چند سایت که در زمینه کاری مشابه فعالیت دارند، نیاز دارید. در واقع با استفاده از موتورهای جستجوگر سازمانهای مشابه سازمان خود را در اقصی نقاط جهان بیابید و با دقت آنها را بررسی کنید.

-     کارگزار روابط عمومی بهتر از سایر کارکنان سازمان نیازهای مخاطب را می­شناسد پس بهتر است سایت، منطبق با ذائقه مخاطب طراحی شود تا او راغب به استفاده بیشتر از این سایت باشد.

 

 

 

گردآوری مطالب سایت

-     اعتبار یک روابط عمومی به نوع جمع­آوری مطالب بستگی دارد در واقع اگر قصد داریم جز بهترین سایتها از نگاه مخاطب باشیم باید عالی­ترین و کامل­ترین مطالب را در سایت قرار بدهیم.

-     صفحه آغاز وب ترکیبی از نمای بیرونی سازمان است. پیشتر نمای ظاهری ساختمان نظافت و تمیزی و طرح و نقشه آن اهمیت داشت و اکنون طراحی صفحه نخست وب است که مخاطب را شیفته سازمان می­کند.

 

 

«نکات کلیدی در طراحی صفحۀ اول سایت»

 

مطالبی که صفحۀ اول سایت را کامل خواهد کرد:

-          نمودار سازمانی اولین چیزی است که مخاطب به محض نیاز به آشنایی با بخشهای مختلف یک سازمان به آن مراجعه می­کند. پس امکان اینکه کاربر با یک نگاه کلی با بخشهای مختلف سازمان و در واقع سایت ما آشنا شود جذابیت صفحۀ نخست را افزایش خواهد داد.

-     به منظـور تکمیل اطلاعات باید قسمتهای مختلف سازمان را با سایت درگیر کرد و اطلاعیه­ها و اخبار داخلی آنها را منعکس نمود تا مخاطبین جزئی نیز به استفاده از سایت ترغیب شوند. 

-     انعکاس اطلاعیه­ها و آگهی­های مختلف (استخدام، مناقصه، مزایده) به شرط اینکه قبلاً اطلاع­رسانی کافی شده باشد نیز یکی از جذابیت­های مورد نظر مخاطبان است.

-     استفاده از هدایای اینترنتی یا همان نرم­افزارهای رایگانی که در سایت قرار می­گیرد و به راحتی Don Load می­شود ضمن اینکه حس اعتماد مخاطب را برمی­انگیزد. نیاز او به استفاده از سایت را غیر ارادی و در واقع ضروی می­کند.

-     کارکنان داخلی سازمان این حق را دارند که از قسمتهای خاصی از سایت که فقط در دسترس آنها باید باشد استفاده کنند و از این طریق از اطلاعات محرمانه و داخلی سازمان بهره­مند شوند (جدا کردن این اطلاعات از اینترنت دیوارۀ آتش نام دارد که توسط اینترنت «شبکه محلی و داخلی» انجام می­شود. )

-     خبرنویسی در اینترنت شرایط خاصی را می­طلبد در واقع نویسنده باید پس از شناخت دقیق مخاطب کمی پایین­تر از سطح سواد خواننده مطلب را نگارش کند از پاراگرافهای کوتاه و جذاب بهره ببرد از سوالات منفی، مجهولات و اختصارات استفاده نکند و با دقت در تایپ، مراقب اشتباهات تایپی و دستوری باشد.

-     دو رکن اصلی ایجاد سایت، برنامه نویس و طراح هستند برنامه نویس با تسلط بر اصول برنامه­نویسی و طراح با احاطه بر اصول زیبایی شناختی و تجربه کافی باید ضمن اینکه مجزا و مستقل عمل می­کنند تا تداخلی در کارشان بوجود نیاید در کنار هم باشند.

-     طراحی صفحات وب و بخصوص صفحه اول باید کاملاً هدفمند بوده و با توجه به نیازها و خواسته­­های مخاطب باشد حتی در تعیین اندازه فونت، اندازه متون و دگمه­های صفحه دقت کافی صورت گیرد.

-     مسئول وب و یا همان وب مستر وظایف عمده­ای به عهده دارد. او باید محتوا را تولید کرده و آنها را در صفحات HTML جای دهد ویرایش و تنظیم فرمها و عکسها نیز به عهده او است. او باید گرافیست و آشنا به امکانات اینترنتی باشد و در نهایت ناظر پایگاه و مسئول کارکرد صحیح شبکه باشد.

-     یکی از وظایف مهم روابط عمومی­ها پاسخگویی به نامه­ها، انتقادات و نقطه­نظرات مختلف مخاطبان و انعکاس آن به واحدهای ذیربط است.

اشاره به جوابیه­های این مخاطبان در صفحه اول و شرح آن در سایر صفحات یکی دیگر از عواملی است که باعث ترغیب مخاطب در ارتباط گیری از طریق سایت می­شود.

-     هماهنگی تصاویر و صفحات و وضوح آنها، خوانا بودن متون در واقع اصلی­ترین مواردی هستند که قبل از تعیین یک URL و آغاز بکار سایت باید کنترل شود.

 

 

 

«روزنامه­نگاری الکترونیک و مزایای آن»

 

            امروزه تولید و توزیع پیامهای مکتوب با استفاده از خدمات اینترنتی با قابلیتها و امکانات متنوع رواج روزافزونی یافته است در این راستا روابط­عمومی­ها نیز به راحتی می­توانند برای انتشار اخبار خود و یا تولید مجلات متنوع از اینترنت بهره ببرند، با همان شیوه روزنامه­نگاری سنتی ولی با این مزیت که می­توان از صدا و تصاویر گویاتری بهره برد. در واقع یک نشریه الکترونیکی نیز مانند همۀ روزنامه­ها نیاز به عکاس، حروفچین، سردبیر و ... دارد ولی این افراد الزاماً باید اطلاعات کافی از مفاهیم اینترنت و خدمات وب داشته باشند. استفاده مناسب و متناسب از تصویر، صدا و فیلم و همچنین استفاده بهینه از فضای محدود صفحه هنگام صفحه­آرایی از نکاتی است که در این زمینه باید رعایت شود. در واقع می­توان گفت که روزنامه­نگاری الکترونیک یعنی انتشار اطلاعات در زمان مشخص و قالب صفحات وب که روی شبکه یا اینترنت قرار بگیرد. در این راستا مفاهیمی چون: فروش روزنامه، توزیع نشریه، جذب آگهی کاملاً متغیر و متفاوت می­شود به این معنی که به محض انتشار اخبار روی یک سایت اغلب موارد این سایت بطور رایگان و متناسب در توزیع در سراسر جهان منتشر می­شود. در این طیف از نشریات زمان نقش مشخص­تری را ایفا می­کند و مهمتر به نظر می­رسد به طوری که لازم است صفحات متنوع یک سایت حتی در طول یک روز بارها تجدید شده و تغییراتی از آخرین اطلاعات در آن جای گیرد.

            از دیگر نکات قابل توجه، استفاده از ابزار دیجیتالی به منظور ارسال اخبار از منبع به دفتر طرح سایت و کوتاه کردن این فاصله زمانی می­باشد. در واقع مجهز بودن به تجهیزاتی که قابلیت اتصال پر سرعت به اینترنت را داشته باشد اهمیت بسیار حیاتی دارد.

در این روش از انتشار نشریات، مزایایی به شرح زیر را می­توان برشمرد:

-          عدم وجود مشکلات توزیع متوازن روزنامه­ها

-          کاهش هزینه­ها به دلیل حذف مراحلی چون لیتوگرافی و چاپ و خرید کاغذ

-          افزایش مخاطبان به دلیل اتصال آسان به شبکه و در دسترس بودن سایت

-          اطلاع­رسانی دقیق، سریع و صحیح

-     تاثیرگذاری بیشتر به دلیل جذابیت و تنوع و قابلیتهای چند رسانه­ای (صدا، تصویر، فیلم و...)گروهی ازمتعصبین به شیوه­های سنتی روزنامه­نگاری، معایبی ازجمله غیرتخصصی شدن روزنامه­نگاری به­واسطه حضور روزنامه­نگاران کم­تجربه، اما متخصص در علوم­رایانه و مخابرات اشاره­می­کنند اما درمقابل عده­ای معتقدند مزایای روزنامه­نگاری الکترونیک آنقدرمهم­وجالب هست که وابستگی به فن­آوری روز، هزینه­ها و سایر مشکلات احتمالی را پوشش دهد.

 

به واسطۀ توسعه و بهبود طرح­های مخابراتی، اهمیت بیشتر اینترنت در زندگی انسان و بهبود کیفیت آن افق روشن­تری در مقابل روزنامه­نگاری الکترونیک قرار می­گیرد. در واقع در آینده سرعت بالا و هزینۀ اندک روزنامه­های الکترونیک پیروزی آن را در مقابل نشریات کاغذی بیش از پیش امکان پذیر خواهد ساخت.

 

 

 

تبلیغات اینترنتی

 

دسترسی آزادانه به اطلاعات، مبنای تحقق بزرگترین شبکه کامپیوتری جهان است، اما این وسیله تحقیقاتی و علمی به یک وسیله تجاری مبدل شده است چنانکه شیوه­های تبلیغاتی آن از سنتی به نوین تغییر شکل یافته و هدف از آن در واقع ایجاد توجه در کاربر یک رایانه است.

یک کارگزار روابط عمومی الزماً باید آشنایی کافی با چگونگی تبلیغات در اینترنت داشته باشد نخستین فرم تبلیغاتی برای تبلیغ کنندگان ایجاد پایگاه وب (Website) است در این صفحه آگهی­ها به صورت نوار آگهی (Banner) و دگمه آگهی­ها (Buttom) ظاهر می­شود.

در تبلیغات آن لاین، مخاطب می­تواند مستقیماً به سراغ سوژۀ مورد نظر برود، در صورت دلخواه جزئیات بیشتری دربارۀ آن بداند سریعاً از طریق همان «وب» خریداری کند و یا اینکه به سرعت از آن خارج شود و اجازه ندهد آن آگهی روی ذهنش تأثیری داشته باشد.

در این نوع تبلیغات تولیدکنندۀ آگهی نیز سعی دارد مخاطب مورد نظرش را هدف­گیری کرده و طرح تبلیغ را مطابق با سلیقه و خواسته او فراهم کند. در واقع این 2 تفاوت اصلی تبلیغ اینتــــرنتی و تبلیـــغ خیـــــابانی (Bill board) و آگهی­های چاپی بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)  است. در تبلیغات سنتی تولیدکننده به طور خیلی تصادفی مخاطب را جذب می­کند.

در آگهی­های چاپی مانند یک روزنامه یا مجله تشخیص تبلیغ از متن اصلی مقالات و مطالب مجزا و قابل تشخیص است.

در نوار آگهی صفحات وب نیز بخشی به تبلیغات اختصاص می­یابد که به دلیل وسعت کم صفحات، این بخشها کمتر از انتشارات چاپی می­باشد.

تبلیغات در صفحۀ وب اگرچنانچه متحرک نباشد قابل رقابت با تبلیغ تلویزیونی نخواهد بود چرا که در این نوع از تبلیغ در یک زمان امکانات صوتی و تصویری به کمک می­آیند تا جلب نظر مخاطب را نمایند و عواطف او را هدف قرار دهند که این قابلیت در یک عکس یا صفحه تبلیغ ثابت وجود ندارد.

یکی از روشهای تبلیغ اختصاص نشانی پست الکترونیکی رایگان و ابزار مورد نیاز به منظور ارسال و دریافت نامه­های الکترونیکی (Ad-Supported Email) می­باشد. در این روش مبلغ ضمن انتشار نشانی خود از میزان استفاده مخاطبین از این پایگاه آگاهی می­یابد.

در تبلیغات آموزشی فرد با ساخت مدلی که در واقع خلق بازیهای مورد علاقه است محصولات آن موسسه را در اختیار قرار می­دهد (Sponsoring Email Games) که بوسیله پست الکترونیکی قابل انجام است.

امکان انجام عملیات به طور مستقیم، انتخاب محصول و جلب نظر کاربران از جمله روشهایی هستند که برای ایجاد ارتباط تعاملی (interactive) به کار برده می­شود، نوار آگهی (Banner) یک مستطیل گرافیکی به ابعاد 7 Í 1 اینچ است که معمولاً در صفحه اول پایگاه وب قرار دارد و یکی از پراستفاده­ترین مدلهای تبلیغاتی در اینترنت است. اینگونه نوار آگهی­ها بدون اینکه کاربر مجبور به ترک پایگاه ناشر باشد، از طریق برنامه­های هوشمند با او ارتباط برقرار می­کنند. همچنین تبلیغ­کنندگان می­توانند از طریق این روش، میزان اثربخشی آگهی خود را از طریق تعداد دفعاتی که کاربران روی آگهی مورد نظر کلید ماوس را زده­اند اندازه­گیری کنند و در برابر این عملکرد کاربران، با در نظر گرفتن تخفیف و یا جایزه کاربر را به ادامه کار تشویق نماید.

نکاتی که باید در استفاده از تبلیغات اینترنتی رعایت کرد:

-         استفاده از عبارات جذاب

-         از متن­های طولانی استفاده نکنید

-         استفاده از تصاویر متحرک و متون متنوع

-         استفاده از رنگهایی که وجه تمایز آگهی شما از مدلهای مشابه باشد.

-     استفاده از جمله Clickhere برای افرادی که تجربه کافی در استفاده از تبلیغ اینترنتی ندارند به منظور ایجاد ارتباط سریعتر و اشتیاق در کاربران .

ارائه اطلاعات در آگهی: کاربران اغلب به دنبال اطلاعات هستند نه یک آگهی صرف. آگهی به شکلی همراه با یک مقاله مرتبط با آن ظاهر می­شود (Advertorial) در واقع این نوع تبلیغ با استفاده از یک hyper – link اطلاعات کامل را در اختیار کاربر قرار می­دهد این اطلاعات اغلب بیش از آن چیزی است کاربر انتظار دارد و بسیار مفید واقع می­شود.

دکمه آگهی : دکمه آگهی­ها (Buttom) سریعتر از نوار آگهی­ها مورد مراجعه و استفاده قرار می­گیرد. این نوع آگهی را در هر جای صفحه وب قرار دارد، آگهی­های کوچکی که نوعی از نوار آگهی محسوب می­شوند.

انتخاب محل مناسب درج آگهی و یک طراحی مفید اولین و مهمترین نکته­ای است که باید در تبلیغات به آن توجه داشت. هدف­گیری کاربران و استفاده از کلید ارزیابی به منظور یافتن مشتری برای سرویس کالا و خدمات بیشتر و یافتن کسانی که علاقه و انگیزه کافی برای استفاده از آن طرح تبلیغی را داشته باشند.

عناصر مذکور هرکدام ارزش و کاربرد خاص خود را در اینترنت دارند که شما با پیروی از آنها می­توانید نتایج و سود بیشتری به دست بیاورید.

 

 

 

 

 

 

سایت های خبری

 

خبرگزاری­ها:

در روابط عمومی سنتی بریده جراید جایگاه خاصی دارد، چرا که آشنایی و کسب اطلاع از آنچه در اطرافمان می­گذرد یکی از کارهای روزمره ماست، در حالیکه دستیابی به خبر از طریق اینترنت راه بسیار ساده و سریعی است و از آنجا که سرعت و تازگی یکی از عناصر مهم خبر است بدست آوردن اخبار آن لاین هم از دیگر مشخصات این روش است.

      امروزه در سراسر جهان خبرگزاریها از سایتهای بسیار پربیننده هر کشوری است که با استفاده از آرشیوهای قوی عکس و مصاحبه­ها و گزارشهای خبری جدید ویژگیهای منحصر به فردی هستند برخی از آنها تا 300 مرتبه در طول در روز، روز آمد یا (update) می­شوند.

 

شبکه­های خبری - تلویزیونی اینترنتی:

پیشرفت دانش ماهواره­ای و ابزارها و فن­آوریهای دیجیتال موجب گسترش تعداد کانالهای تلویزیونی و رادیویی شد.

 

روش­های پخش برنامه­های خبری در اینترنت :

            1- پخش زنده: پخــش زنده برنامه­ها از راه اینترنت از مهمترین کاربردهای سایتهای شبکه­های تلویزیونی است. هزینه بالای پخش ماهواره­ای موجب شده است که پخش زنده در سایت با مخارج کمتر توسعه یابد، ضمن اینکه، ماهواره در نقاطی از جهان در دسترس نیست، ولی اینترنت و دسترسی بر آن در سراسر جهان امکان پذیر است.

            2- پخش اختیاری: (Video – on demand): این مفهوم به معنی آن است که بیننده سایت قادر است از میان فهرست برنامه­های هر روز هرکدام را که مایل است برگزیند. در واقع بیننده هرچیزی را در هر زمانی که دلش می­خواهد می­بیند نه زمانی که برنامه پخش می­شود. این نوع از پخش در آینده­ای نزدیک در فرستنده و گیرنده­های جدید به نام Interactive T.V. یا تلویزیونهای تعاملی دوطرفه بکار گرفته خواهد شد.

                  3- پوشش لحظه­ای خبری:  انتشار خبر به سریعترین و کامل­ترین شکل ممکن از اهداف بزرگ هر شبکه خبری است. پخش تلویزیونی به دلیل ماهیت خاص خود امکان پوشش لحظه به لحظه چند خبر همزمان را ندارد، در مقابل شبکه­های تلویزیونی اینترنتی این توانایی را دارند که در آن از تصاویر متحرک، متن، عکس، صدا و اشاره­گرهایی به اخبار و سایتهای مرتبط با موضوع نیز استفاده می­شود.

 

 

 

مهمترین کاربردهای اینترنت در شبکه­های خبری تلویزیونی

 

-         دریافت واکنش­های مخاطبان

در اینترنت مخاطبان می­توانند به وسیله ابزارهایی خاص به طور مستقیم و بی­واسطه نظر خود را به گردانندگان تلویزیون انتقال دهند. در اصل مخاطبان، تحلیل و نظر خود را در مورد برنامه بنویسند به نحوی که در معرض دید دیگر بینندگان سایت قرار گیرد. حتی در مواردی مخاطبان با افزودن اطلاعات خود خبر را تکمیل می­کنند.

 

- اعلام فهرست برنامه­ها:

            اینترنت به شبکه­های تلویزیونی امکان می­دهد تا فهرست برنامه­های خود را در معرض دید بگذارند و در صورت نیاز در هر زمان آن را تغییر دهند.

 

- انتشار متن برنامه­ها:

متن پیاده شده مصاحبه­ها، متن گزارشها و امثال آن مخاطبان زیادی دارد، چرا که دست نوشته متن بسیاری از برنامه­های تلویزیونی برای مخاطبان جاذب هستند.

 

- ارائه بایگانی برنامه­ها:

نگه­داری برنامه­های ارزشمند در درازمدت ارزش زیادی برای محققان و مخاطبان عادی دارد. بنا به نظر مدیران هر سایت اینترنتی امکان دسترسی همگان یا عده­ای خاص را به این مجموعه­ها ممکن می­کند. این مجموعه­ها می­توانند شامل برنامه­های قدیمی باشند که ارزش تحقیقی – تاریخی دارند، بایگانی برنامه­های هفتگی نیز برای مخاطبان جالب و قابل استفاده خواهد بود.        

 

مزایای تبلیغات اینترنتی

-          سرعت: ظرف چند ثانیه کافی است که یک خبر به سرعت به خبر جدیدی به همراه تصویر به سایت فرستاده شود.

 

-     خصلت چند رسانه­ای: انتقال پیامهای با ظرفیت و محتوای سنگین، طولانی و پیچیده بوسیله رادیو و تلویزیون که بر هر حال هرکدام محدودیتهای خاص خود را دارند امکان پذیر نیست. اینترنت رسانه­ای است که بسیاری از خصوصیات رسانه­های نوشتاری دیداری و شنیداری دیگر را یک جا دارا است.

 

 

-     فراگیری: پوشش گسترده اینترنت در سراسر جهان به موجب دستیابی تعداد کثیری از مردم جهان به این رسانه است به طوری که روزانه بیش از 200 میلیون نفر ضمن دسترسی به اینترنت در سایتهای مختلف آن جستجو می­کنند.

دسترسی از دور نیز یکی از مشخصات خاص اینترنت است در واقع برای تغییر دادن متن اصلی خبر در سایت نیازی به حضور در کنار سرویس دهنده شبکه نیست و از هرجای جهان می­توان با داشتن حداقل امکانات ارتباطی خبرها را تازه کرد.

 

-     خصوصی کردن اطلاعات: به این معنی که مخاطب تنها چیزهایی را که می­خواهد، ببیند. در بسیاری از سایتها امکان تغییر «فرم» و «محتوای» سایت براساس خواست و سلیقه بیننده وجود دارد و تعیین این اولویت­بندی به عهده مخاطب است.

 

-     ارتباطات بین مخاطبان: مخاطبان یک سایت می­توانند به وسیله ابزارهای ارتباطی متعدد با یکدیگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط داشته باشند مانند: پیام رسانه­ها (messenger)، اتاقهای گفتگو (Chat Room)، گـــــــروههای مباحثه (Discussion Group )

 

 

-     آمارگیری از مخاطبان: تمام خبرهایی را که فرد می­بیند و صفحاتی که باز می­کند به طور خودکار در سیستم ثبت می­شود و براساس آن می­توان آمار مراجعه کنندگان به سایت را بدست آورد.

 

-          قابلیت چندزبانی: به منظور جذب مخاطب بیشتر، سایتهای مهم دنیا سعی می­کنند مطالب خود را به چند زبان ارائه کنند، در واقع این مطالب در آن واحد به چند زبان قابل رؤیت می­باشد.

 

معایب تبلیغات اینترنتی:  

-          گرانی: اتصال به اینترنت نیازمند وسایل و فن­آوری است که کم و بیش گران قیمت هستند.

 

-     ویژگی انفعالی برابر مخاطب: برای گرفتن اطلاعات از اینترنت باید ابتدا درخواست ارسال شود، برخلاف رادیو و تلویزیون که به محض روشن شدن شروع به پخش برنامه و انتقال اطلاعات می­کند. عدم آشنایی مخاطب با ارسال درخواست باعث می­شود که او نتواند از این امکانات بهره ببرد.

 

-     عدم دسترسی متوازن: از بین تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند حجم بالایی را کشورهای توسعه یافته تشکیل می­دهند.

 

-     نا امنی اطلاعاتی: سایتهای اینترنتی به میزان سایر رسانه­ها از امنیت کافی برخوردار نیست چرا که همواره تحت نفوذ Hackerها قرار می­گیرند، که گاه باعث دزدیده شدن اطلاعات شخصی مخاطبان و اخلال در کار دستگاههای سرویس دهنده است.

 

-     نقص حمل و نقل: تا زمانی که خدمات اینترنتی بی­سیم از طریق تلفنهای همراه عملی شود این نقص در مورد اینترنت وجود دارد که مانند سایر رسانه­ها قابل حمل و نقل و جابجایی نیست.

 

 

نظرسنجی اینترنتی

 

نظرسنجی به عنوان یک شیوه به منظور آمارگیری و دستیابی به راهکار مناسب­تر سالهاست که در روابط عمومی تجربه می­شود. در اینترنت کاربران این امکان را دارند که در یک نظرسنجی شرکت کرده و نظرات خود را منتقل نمایند. اما همیشه در نظرسنجی سنتی و اینترنتی این سوال مهم مطرح است که آیا یک داوطلب نظرسنجی می­تواند معرف کل یک جمعیت باشد؟ به این معنی که آیا همه از اقشار جامعه ثروتمند و فقیر، تحصیل کرده و بی­سواد، سفید و سیاه به طور مساوی در یک نظرسنجی شرکت داده می­شوند؟ قطعاً اینطور نیست!

            بسیاری از نظرسنجی­های اینترنتی به منظوری غیر از آنچه که باید استفاده می­شوند به عنوان مثال: در واقع طراحان می­خواهند با این اقدام کاربر، حس نزدیکتری به آن سایت پیدا کند، و در نهایت برای اطلاع از نتیجه نظرسنجی مرتب به آن سایت مراجعه نماید.

 

 

نشر الکترونیک

 

نشر از دیرباز وسیله­ای برای تخلیه آنچه در ذهن آدمی می­گذرد بوده و بـــه فرد توانایی می­دهد تا ایده­ها، عقاید، داستانها و هرآنچه به آن می­اندیشد را در معرض دید عموم قرار دهد. اما نشر الکترونیکی صدها بار این کار را آسانتر کرده است.

            نشر الکترونیکی، فرآیند تولید و اشاعه اطلاعات از طریق ابزار الکترونیکی شامل پست الکترونیکی و وب است.

            هزینه پایین این روش، امکان انتشار هر مطلبی و جذب میلیونها خواننده از مشخصات اصلی آن است.

            خبرنامه الکترونیکی، دیسک نوری، کتابهای الکترونیکی ، پروتکل­های انتقال فایل (FTB) سیستم تابلو اعلانات (BBS) و گروههای مباحثه­ای اینترنتی در واقع تمام آن چیزی است که بصورت غیرچاپی در محیط وب عرضه می­شود.

            جامعه اروپا نشر الکترونیکی را هر نوع مطلب رسانه غیرچاپی که بتواند به صورت الکترونیکی ذخیره، تحویل و مورد استفاده قرار گیرد، تعریف کرده­است.

 

مزایای نشر الکترونیک  

1-      سرعت انتقال پس از انتشار در محیط الکترونیک بسیار زیاد است.

2-      هزینه انتشار متون کمتر است.

3-      سرعت بازکردن مطالب بیشتر است.

4-      فرآیند انتشار مراحل کوتاه و کم هزینه­تر است.

5-      دسترسی کاربران از نقاط دور آسان و سریعتر است.

6-      امکان مقایسه متون مشابه با سرعت بیشتر و زمان و هزینه کمتر میسر است.

7-      امکان پرهیز از دوباره کاری تسهیل می­شود.

8-      کاوش در متون الکترونیک از سرعت بالایی برخوردار است.

9-      امکان تدوین و طبقه­بندی منابع اطلاعاتی در حوزه­های گوناگون علوم در حجم بالا و مقیاس وسیع و با سرعت اندک فراهم می­گردد.

10-   امکان مباحثه و مذاکره، پیرامون مطالب منتشر شده به صورت همزمان (فردی و گروهی) فراهم می­گردد.

11-   پدیدآورندگان می­توانند مستقیماً اقدام به انتشار مطالب خود بنمایند.

12-   اشتراک منابع اطلاعاتی مفهوم وسیع­تر و واقعی­تری می­یابد.

13-   قالب­بندی متون و تغییر شکل آن به تناسب سلیقه کاربر امکان پذیر است.

14-   دسترسی به مفاهیم و موضوعات مرتبط در حوزه­های گوناگون فراهم می­گردد.

15-  محدودیتهای چاپ مطالب به ویژه مقالات علمی که انتشار آنها در مجلات بسیار دشوار و مستلزم فرآیند طولانی بود از میان رفته است.

16-    انحصارات تاحدی کمرنگ­تر شده است.

17-   برخی محدودیتها از جمله محدودیتهای زمان و مکان و وجود شرایط خاص رنگ می­بازد.

18-   بازبینی و ویرایش و اصلاح مطالب آسانتر و سریعتر است.

19-   امکان استفاده از سایر رسانه­ها (صدا، تصویر و فیلم) همراه متون فراهم شده است.

 

معایب نشر الکترونیک

                برخی معایب، ذاتی هستند و برخی دیگر عارضی. مانند: مسائل مربوط به شیوه دسترسی کارکنان اما سایر معایب که مهم جلوه می­کند عبارتند از:

1-      رعایت نکردن حقوق پدیدآورندگان

2-      ناکارآمدی کاوشگرهای اینترنتی در بازیابی کامل و دقیق اطلاعات

3-      عدم تسلط و مهارت کاربران در بازیابی اطلاعات

4-      جابجایی یا حذف سایتهای حاوی اطلاعات

5-      مطالعه متون طولانی مستلزم تهیه خروجی چاپی است.

6-      استناد به منابع علمی اینترنتی هنوز از اعتبار لازم برخوردار نیست.

7-      دسترسی به اطلاعات، مستلزم وجود شرایط و ابزار مناسب است (رایانه، خط ارتباطی، نرم افزار)

8-      انتشار الکترونیکی مقالات علمی فاقد پاداش است (برخلاف مقالات چاپ شده نشریات علمی)

9-      استانداردهای نشر الکترونیکی از سوی همه ناشران کاملاً رعایت نمی­شود (استاندارد زمانی و قالب­بندی اطلاعات)

10-   فراگیر نشدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان

11-   محدودیتهای بین نشر آزاد در اینترنت توام با چاپ آنها وجود دارد.

12-   تردد در ماندگاری مطالب و محیط الکترونیکی

                با توجه به عوامل فوق باید گفت، نشر الکترونیکی یک جایگزین مستقل و تمام عیار برای چاپ به شیوه معمول و سنتی نیست و گمان نمی­رود در آینده هم چنین امری روی دهد.

 

 

 

 

 

مزایا و معایب روابط عمومی الکترونیک

 

            امروزه با گسترش روابط عمومی الکترونیک دیگر روابط عمومیها صرفاً با کارکنان سازمان، مشتریان و روزنامه­نگاران مواجه نیستند. بلکه با کسانی طرفند که از سراسر دنیا وارد سایت یک روابط عمومی می­شوند و هر ساعت مطالب جدید را طلب می­کنند.

                در عین حال یک روابط عمومی الکترونیک الزاماً در یک مؤسسه خدمات رسانی سریع به مردم خلاصه نمی­شود، بلکه باید بازخورد مراجعه مخاطبان به سایت را مورد ارزیابی عملی قرار داده و این محیط را به وجود بیاورند که مخاطب بدون گذراندن مراحل سخت و فیلترهای غیرقابل عبور نظر خود را به گوش مسئولان برساند، در واقع این همان شیوۀ نظرسنجی است که به سادگی و با کمترین هزینه انجام می­شود.

            از دیگر مزیت­های روابط عمومی الکترونیک می­توان به کاهش استفاده از کاغذ و در نهایت کمک بسیار زیادی به حفظ محیط زیست اشاره کرد. چرا که در روابط عمومی سنتی گاه پس از مراحل سخت تولید یک بروشور (از تهیه مطلب، صفحه بندی و چاپ) و پس از چاپ میلیونها نسخه با هزینه گزاف ناگهان ممکن بود از جانب مسئولین سازمان و با تغییر اندکی در یک بخشنامه تمام بروشورها بلا استفاده بمانند، این علاوه بر اتلاف وقت، هزینه و منابع، گاهی انگیزه اصلاح و ادامه کار را از یک کارشناس روابط عمومی سلب می­کرد که نه تنها بروشور جدیدی تولید نمی­شد بلکه آنچه تولید شده بود هم قابل عرضه نبود اما با ارائه کلیه مطالب و اطلاعات یک بروشور در سایت هر زمان بدون کمترین هزینه می­توان تغییرات دلخواه را در آن اعمال نمود.

 

            اطلاع رسانی لحظه­ای، دسترسی سریع به اطلاعات، کاهش حجم نامه­های بایگانی، پایین آوردن هزینه چاپ و برگزاری نمایشگاه، فراگیری و بدون حد و مرز بودن از مزایای مهم روابط عمومی الکترونیک به شمار می­آید.

            خوانندگان یک سایت بی­نهایت و نامحدودند در حالیکه خوانندگان یک مطلب چاپ شده به تعداد نسخه­های چاپ شده و گاه بسیار محدودتر از آن هستند و دسترسی به مطالب الکترونیک در هر زمان و مکان به مراتب ساده­تر از دسترسی به یک مطلب چاپ شده که فضایی را اشتغال می­کند است.

            در کنار تمام مزایایی که برای روابط عمومی الکترونیک برشمردیم عدم دسترسی یکسان شهروندان و نداشتن قدرت خرید کامپیوتر مهمترین مانع بر سر راه تحقق روابط عمومی الکترونیک است.

            امروزه حتی در کشورهای صنعتی نیز نمی­توان این اطمینان را حاصل کرد که همۀ مردم به شبکه جهانی دسترسی دارند و یا برای استفاده از آن از مهارت کافی برخوردارند. (در کشور ما نیز با رسیدن به سطح مطلوب هنوز راه زیادی در پیش است) بنابراین شاید بتوان گفت همیشه باید راه برای ابزار سنتی و استفاده از آن در سطح جوامع باز باشد.

            یکی دیگر از موانع کارکنان روابط عمومی هستند که با نسل دیجیتال برخورد کرده­اند عدم تسلط کارشناسان با سابقه روابط عمومی به علم کامپیوتر و یک زبان خارجی، مقاومتی را در آنان برابر روابط عمومی الکترونیک ایجاد کرده است.

            به این منظور امروزه در سراسر دنیا بدون اینکه کارمندی حذف یا اضافه شود فرصت کافی برای فراگیری علوم روز به آنان داده می­شود تا خود را با شرایط جدید سازگار نمایند.

            اما در ایران یکی از موانع اصلی بر سر راه را می­توان «زیرساختهای مخابراتی» دانست ایجاد شبکه­های مطمئن و پرظرفیت ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور شرط لازم تحقق دولت و تجارت الکترونیکی است. ضمن اینکه در کنار آن با استفاده از کاهش هزینه­های استفاده از اینترنت قابلیت استفاده اقشار متوسط و رو به پایین جامعه را نیز فراهم سازد.

 

اطلاع رسانی نهایی

 

پس از اینکه مطمئن شدید با تمام مراحل کار آشنایی کافی دارید و از طراحی سایت خود راضی هستید باید با تبلیغ و اطلاع­رسانی صحیح آن را به همگان بشناسانید مراحل کار به این ترتیب است:

-          مکاتبه با کلیه مشتریان و تأمین کنندگان جراید

-          ارائه خبر راه­اندازی سایت به رسانه­های جمعی

-          چاپ نشانی وب روی کارت ویزیت، بروشورها و سربرگها

-          ثبت نام در موتورهای جستجوی اصلی اینترنت

-          ارائه نشانی سایت در آگهی­ها و تیزرهای تلویزیونی مربوطه

-          اتصال به سایر سایتها و طراحی لینک برای اینکه نشانی در سایت دیگری قابل رؤیت باشد.

در نهایت این اقدامات یا یکی از آنها را باید بطور دائم در یک مدت زمان خاصی مثلاً یک ماه تکرار کرد و در عین حال مطالب سایت را زنده و Update نگه داشت.

 

 

 

تهيه و تدوين: معصومه ميرگلوبيات

 

نسخه چاپي ارسال به دوست

دوشنبه ٧ ارديبهشت ١٣٨٨ - ١٣:١١ / شماره خبر: ٢٨٩٣ / تعداد نمايش: 17158

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج