وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وبدا/جهرم

گفتگو با دانشجوی با استعداد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم که معدل ۱۹/۱۵ را در ترم گذشته بدست آورد

همه می دانیم که رکن اصلی هر دانشگاهی مقوله آموزش و ارتقاء سطح علمی آن است و در این ميان دانشجو نقش اصلي اين داستان است. اينها را در اين چند ساله از زبان مسئولين دانشگاه هم زياد شنيده ايم؛ که يعني دغدغه اصلي آنان هم همين مقوله آموزش است. به نظر مي رسد مسئولين دارند تمام تلاششان را مي کنند تا رويکرد علمي دانشگاه روندي رو به رشد باشد و فارغ التحصيلاني تقديم اجتماع شوند که هم دانشمند باشند هم فعال و موثر...در كنار تمام برنامه ريزي و تلاشي كه مديران انجام مي دهند اما هميشه نگاههاي انتقادي و گاهي اعتراضي و سلبي هم وجود دارد. مديران حرفشان اين است كه ما تمام ماجرا را نمي بينيم و گلايه ها بيشتر به اين خاطر است كه خيلي از مشكلات از بيرون ديدني و حل آنها به اين راحتي ها نيست... جای خوشحالی است که با همه این تواصیف مدیران ما براین اعتقادند که بايد پذيراي انتقادها و اعتراض ها باشند... به هر روي شايد توجه به نظرات و انتقادات خارج از گود هم لازم باشد و ديد مديران ما را براي تدوين برنامه اي مفيدتر روشن کند. بخصوص که اين انتقادات از سوي دانشجوياني باشد که نگاهي به روز، خلاقانه و بي روي و رنگ دارند...


نامش نیما دادگر، ۲۱ ساله و متولد داراب است. او ترم چهار پزشکی و معدل ۱۹/۱۵ را در ترم گذشته بدست آورده است.

شور و هیجان خاصی در پشت چهره آرامش وجود دارد و با لبخند می گوید: دوستانم من را به عنوان بچه درس خوان می شناسند و می گويند بين معدل بالا و پايين هيچ فرقي نمي کند بي خود خودت را به زحمت مي اندازي اما من توجهي به اين حرف ها ندارم و به درس خواندنم ادامه مي دهم.

او می گوید: من برای همه چیز برنامه ریزی مي کنم از اوقات فراغتم گرفته تا زمان امتحانات ميان ترم و پايان ترم. اعتقاد دارم با برنامه ريزي مي توان همه کارها را به خوبي انجام داد و نتيجه خوبي گرفت.

این دانشجو موفق بیان می کند: کمک خداوند و انرژی که از سمت خانواده ام دریافت کردم باعث شد بتوانم معدل خوبی کسب كنم البته من بسيار اهل مشورت هستم و با دوستاني كه ترم هاي بالاتر را مي گذرانند درباره منابع درس ها و اساتيد زياد مشورت مي گيرم.

باشگاه رفتن، بازی فوتسال با دوستان و مطالعه آزاد از علاقمندی های او در اوقات فراغتش است و می گوید: ورزش و گذراندن وقت با دوستان انرژی زيادي به من مي دهد. علاقه زيادي به مطالعه آزاد دارم و تا آنجا که زمان داشته باشم کتاب هاي مورد علاقه ام را مي خوانم و کلي بگويم که اوقات فراغت به من روحيه مي دهد تا با انرژي بيشتر درس بخوانم.

درد و دل ها و انتظاراتش در کاغذی لیست وار نوشته و با هیجانی و استرسی که دارد آنها را یکي يکي مي خواند و مي گويد: مدت ها است که حرف هايي براي گفتن داشتم اما فرصت و موقعيتي وجود نداشت که بتوانم آنها را بيان كنم هر چند كه احساس خوبي از گفتن آنها ندارم.

او در ادامه می گوید: متاسفانه در دانشگاه به بخش فرهنگی بیشتر از بخش آموزش اهمیت داده می شود و بعد آموزش که اصلي ترين بعد دانشگاه مي باشد در حاشيه قرار گرفته است.

این دانشجوی پزشکی می گوید: نمی گويم که مسئولين توجهي به بحث آموزش و ارتقاي آن ندارند اما اي کاش توجهشان به اين قسمت بيشتر مي شد و مزيت هايي براي دانشجويان موفق و درس خوان با معدل بالا قرار مي دادند تا دانشجويان دچار بي انگيزگي نشوند و نگويند فرقي براي معدل بالا و پايين در دانشگاه نيست.

با ناراحتی می گوید: گاهی انگیزه ام برای درس خواندن از دست مي دهم زيرا به اين نتيجه مي رسم که دوستانم در ترم بالاتر بي راهه نگفتند و هدف را بر پاس کردن درس ها مي گذارند.

به گفته ی وی اکثر اساتید علوم پایه علی رغم دانشی که دارند قدرت تفهيم درسشان پايين است و اين امر موجب مي شود که دانشجويان دل به درس هاي علوم پايه ندهند و فقط به ديد پاس کردن به آن نگاه کنند.

او می گوید: اساتید خوب علوم پایه در دانشگاه از انگشتان دست هم کم تر است و از آنها کمتر استفاده می شود.

به گفته وی رتبه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی جهرم در میان دانشگاه های قطب جنوب آخرین رتبه است و دانشجويان دانشگاه هيچ انگيزه اي براي بدست آوردن نمره خوب در دروس علوم پايه ندارند.

او خنده تلخی می کند و انگشت اشاره اش بر روی یکی از گزینه هاي دست نوشته اش مي گذارد و مي گويد:نمي خواستم اين را بازگو کنم اما اينجا فرصتي براي درد ودل کردن و خالي شدنم است.
ناراحتي من اين است که من خودم براي تقدير از خودم که معدل بالايي بدست آوردم اقدام كرده ام و بسيار برايم ناراحت كننده و زشت است. حتي براي امور رفاهي به عنوان دانشجويي كه معدل بالاي پزشكي را بدست آورده مزيت هايي براي من وجود نداشت و خودم پيگير آن شدم در حالي كه قسمت آموزشي دانشگاه مي بايست در اين زمينه كمك و پيگيري لازم را انجام دهد.

وی در ادامه می افزاید: البته دادن چند کتاب اضافه و همین طور حجم اینترنت بیشتر از مزيت هاي داشتن معدل بالا در دانشگاه است. مي توانم بگويم ايجاد انگيزه و رقابت در دانشجويان و دادن مزيت هايي مثل داشتن شش ماه مرخصي قبل از آزمون تخصص مي تواند دانشجو را ترغيب کند که با اشتياق بيشتر دروس را بخواند و صرف را بر پاس کردن درس ها نگذارد. انگيزه هميشه باعث حرکت و ايجاد رقابت مي شود.

به گفته وی گذاشتن استار تاپ به صورت گروه بندی های چند نفره دانشجویان ،صحبت و ریشه یابي درباره مسائل آموزشي، دادن راه حل و ايده هاي جديد مي تواند کار گشاي بخش آموزش دانشگاه باشد. همان طور که بخش فرهنگي با گذاشتن اين استار تاپ ها مشکلات فرهنگي خودش را پيدا و حل کرده است.

این دانشجوی موفق می گوید: نظر سنجی از دانشجویان درباره عملکرد اساتيد بسيار کم است و در اين قسمت دانشگاه ضعيف کار مي کند. گوش دادن به درد و دل هاي دانشجويان مي تواند خيلي از مسائل را حل کند.

آهی می کشد و با صدایی کوتاه می گوید: چه خوب مي شد براي دانشجويان استعداد درخشان و کساني که معدل بالا بدست آورده اند کلاس هاي فوق العاده، اردوي تفريحي، مدارس تابستاني و ايجاد تعامل آموزشي با اساتيد مطرح، دانشجويان استعداد درخشان و صاحبان نظر در ديگر دانشگاه ها ايجاد کنند.

سرش را پایین می اندازد و به آخرین گزینه های برگه اش نگاه مي کند و مي گويد: اين گزينه باعث شد که امتحانات اين ترمم را نتوانم خوب دهم و دليل اصلي آن که حتي ديگر دانشجويان به آن اعتراض داشتند برنامه ريزي غير تخصصي امتحانات پايان ترم بوده است. به اين صورت که امتحانات دروس آسان با فاصله زماني بيشتر در اول امتحانات قرار داده اند و دروس سخت با فاصله زماني فشرده که زماني براي خواندن آن نيست در آخر برنامه امتحاني گذاشته اند.

او می گوید: اگر زمان امتحانات میان ترم در دو هفته قرار گیرد و زمان آن طولانی نباشد دانشجویان فرصتي براي رفع مشکلاتشان و حتي گذاشتن کلاس هاي جبراني براي آنان باعث مي شود که با زمان بندي و يادگيري بيشتر خودشان براي امتحانات پايان ترم آماده کنند. هر چند که اين موضوع از سوي اساتيد آموزشي و دانشجويان پيگيري و در معاونت آمورشي دانشگاه مطرح گرديد اما نمي دانم چرا چيزي که به نفع دانشجويان است رد مي شود.

نفسی راحت می کشد و با خنده می گوید: مدت ها بود که این حرف ها در دلم جا داده بودم و جایي برا بازگو کردنش نداشتم و حرف دلم که آخرين جمله ام است اين است که دغدغه اي جز درس خواندن نداشته باشم.

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢٠ تير ١٣٩٧ - ١٢:٣٠ / شماره خبر: ١٧٨٦٤٦ / تعداد نمايش: 51

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج