وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

توصیه های تغذیه ای متخصص طب سنتی دانشگاه برای روزه داران

متخصص طب سنتی دانشگاه با بیان اینکه از پرخوری و خوردن غذای چرب و سرخ کردنی و سنگین(آش رشته غلیظ ، سوپ غلیظ رشته دار، ماکارونی، کله پاچه، کتلت ها و حلیم) در وعده سحری خودداری شود گفت: مصرف سبزیجات پخته در سحر توصیه میشود.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر غلامرضا حقیقی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی خبری روابط عمومی دانشگاه درباره تغذیه درماه مبارک رمضان گفت: سعی کنید حداقل از یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوید و خود را برای خوردن سحری آماده کنید
وی با بیان اینکه میل نمودن مایعات ولرم یا چای کمرنگ قبل از خوردن سحری (با فاصله حداقل 15 دقیقه) بلا مانع است خاطرنشان کرد: غذای سحری را با آرامش میل کنیدو خوب بجوید. قبل از احساس سیری دست از غذا خوردن بکشید.
مسئول راه اندازی دانشکده طب سنتی در دانشگاه با بیان اینکه از پرخوری و خوردن غذای چرب و سرخ کردنی و سنگین(آش رشته غلیظ ، سوپ غلیظ رشته دار، ماکارونی، کله پاچه، کتلت ها و حلیم) در وعده سحری خودداری شود گفت: مصرف سبزیجات پخته در سحر توصیه میشود.
دکتر حقیقی با اظهار اینکه از آشامیدن نوشابه های گازدار و مایعات سرد  در سحری خودداری کنید افزود: اگر مزاج رطوبت و سردی دارید از مصرف ماست و دوغ در وعده سحر خودداری کنید. مصرف همراه با غذای ماست و دوغ بطور کلی توصیه نمی شود.
وی تصریح کرد: تا حداقل دو ساعت پس از میل نمودن سحری نخوابید. اگر چه توصیه موکد اینست که پس از نماز صبح نخوابید.
عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین با اشاره به آداب تعذیه برای افطاری ماه مبارک رمضان گفت: افطار خود را با آب جوشیده ولرم شده همراه با خرما یا شیرین شده با کمی عسل، یا انجیر، یا توت خشک، یا کشمش باز کنید.
دکتر حقیقی با بیان اینکه در نوشیدن مایعات زمان افطار زیاده روی نکنید و جرعه جرعه بنوشید گفت: می توانید مقدار کمی نان با پنیر و گردو و سبزی ، شیره انگور، یا همراه با کمی سوپ رقیق بدون رشته یا آش رقیق بدون رشته، یا شیر برنج یا فرنی میل کنید.
وی افزود: در صورت گرسنگی، حدود یک ساعت بعد وعده شام را میل نمایید. شام را در آرامش میل کنید و لقمه های غذا را خوب بجویید. از مصرف غذاهای سنگین، پرخوری، آشامیدن آب به همراه غذا، غذای چرب و سرخ کردنی، نوشابه جات پرهیز کنید. از مصرف چای و میوه همراه و تا حداقل دو ساعت پس از صرف شام نیز خودداری نمایید.
متخصص طب سنتی با بیان اینکه به همراه غذا از سبزیجات یا سالاد بدون سس استفاده نمایید گفت: تا حداقل دو ساعت پس از غذا نخوابید.
دکتر حقیقی با تاکید بر اینکه در فاصله بین شام تا سحری از مصرف میوه جات غافل نشوید افزود: . میوه ها قبل از مصرف، از محیط یخچال خارج ،تا هم دمای اتاق گردند. میوه جاتی که خاصیت ادرار آوری دارند مثل هندوانه میتوانند موجب از دست دادن آب بدن و تشنگی بیشتر در طول روز شوند.
وی تصریح کرد: کاهو و سکنجبین از موادی است که موجب کاهش تشنگی در طول روز میشود. مصرف تخم خرفه خیسانده شده در دوغ که به یک لیوان عرق کاسنی شاتره اضافه شود برای آنهایی که در طول روز زیاد تشنه میشوند مناسب است.
استادیار دانشگاه با بیان اینکه استفاده از دمنوش هایی که گرمای کمی دارند نظیر بابونه، به لیمو، بهار نارنج در فاصله بین افطار تا سحر بلامانع است افزود: در فاصله ی بین افطار تا سحر میتوان از خیسانده های تخم شربتی یا خاکشیر، عرق کاسنی شاتره، شربت انار، استفاده کرد.
دکتر حقیقی در ادامه توصیه هایی عمومی به روزه داران داشت و با اظهار اینکه در طول روز ورزشهای عمومی سبک بلامانع است گفت: از انجام کارهای سخت و طاغت فرسا علی الخصوص در محیط های گرم و در معرض مستقیم نور خورشید خودداری شود.
وی با بیان اینکه . خواب 1 تا 2 ساعته در طول روز موجب تجدید قوا می شود تاکید کرد: پس وقت خود را باخوابیدن زیاد هدر ندهید و با آرامش به امور روزمره خود بپردازید.
متخصص طب سنتی دانشگاه  خاطرنشان کرد: سعی کنید خشمگین نشده و در هر حال آرامش خود را حفظ کنید
وی در خصوص روزه زنان شیرده نیز اظهار داشت: خانم های شیرده  تا زمانی که از شیر خود به تنهایی، شیر خوار خود را تغذیه میکنند علی الخصوص گروهی که توان جسمی کمی دارند از گرفتن روزه خودداری کنند.

 

نسخه چاپي ارسال به دوست

يکشنبه ٥ خرداد ١٣٩٨ - ١٢:٢٩ / شماره خبر: ١٩٠٨٨٠ / تعداد نمايش: 93

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج