وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایگاه استنادی جهان اسلام

ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایگاه استنادی جهان اسلام

روابط عمومی دانشگاه : در رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایگاه دوم را از آن خود کرده است . در این راستا گفتگویی با حسن امامی عضو هیات علمی و مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و مسوول کارگروه رتبه بندی  ISC سال 91 دانشگاه انجام دادیم که توجه خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

ضمن تبریک کسب این توفیق توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی لطفا کمی درخصوص رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC) توضیح دهید؟

ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق و بهروزی برای همه همکاران در این ماه عظیم الشان،   همانطور  که مستحضر هستید براساس اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام ،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جایگاه دوم رتبه بندی ISC در بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است که کسب این موفقیت را به تمامی مسوولان دانشگاه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان  تبریک عرض می کنم.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  از سال 1378 به منظور ایجاد فرصت وتقویت روح نوآوری در مباحث علمی ، فراهم سازی بستر مناسب برای گسترش علم و توسعه علم سنجی و سیاستگذاری آگاهانه در حوزه علم و فناوری در کشور های اسلامی، توجه به ضوابط اخلاقی اسلامی در تولید و نشر علم، ایجاد زمینه های مناسب برای تعاملات بهینه میان دانشمندان مسلمان وارائه ابزارهای مناسب برای ارتقا و پاسخگویی علمی به نیازهای کشورهای اسلامی شکل گرفت .

رسالت مهم این پایگاه استنادی ، بررسی و اطلاع رسانی وضعیت علمی دانشگاهها ، مراکز پژوهشی و فناوری ، حوزه های علمیه، نشریات ، دانشمندان و نویسندگان مقالات در نشریات علمی ایران و سایر کشورهای اسلامی بر پایه استنادها می باشد.

از دیدگاه شما حضور در رتبه بندی پایگاه استنادی از چه اهمیتی برخوردار است؟

نقش ایران در تولید و گسترش علم در جهان در حال حاضر بسیار قابل ملاحظه است. ایران جزو پنج کشور اول در نانوتکنولوژی واز نظر نمایه مقالات علمی در پایگاه های علمی رتبه 15 را در سال 1392 به خود اختصاص داده است. قطعاً حضور و مشارکت در انواع رتبه بندی ها از جمله (ESI) و (ISC) می تواند توانمندی های دانشگاه ها را به منصه ظهور رساند و عرصه رقابت سازنده ای را در حوزه علمی فراهم کند. از طرف دیگر دانشگاه های ممتاز ایران در سطح منطقه شناسایی می شوند و فرصت خوبی را برای جذب دانشجو به خصوص دانشجوی خارجی فراهم می کند.

براین اساس دانشگاه ما در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور چه جایگاهی برخوردار است ؟

در بین 34 دانشگاه علوم پزشکی کشور که در رتبه بندی ISCسال 1391 شرکت کرده اند؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران ، شهید بهشتی ، شیراز، اصفهان و مشهد به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. در رتبه بندی ISCسال 1390 دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با کسب امتیاز 75/21 در جایگاه سوم  قرار داشت که در سال 1391 با ارتقای امتیاز به 11/35 و رشد 4/61 درصدی  توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

درصورت امکان کمی درخصوص معیارها و شاخص های این نظام رتبه بندی توضیح دهید؟

شاخصها و معیارهای در نظر گرفته شده در پنج حوزه کاری است که هر کدام دارای وزن خاصی می باشند. معیارهای پژوهشی با وزن کل 57 مشتمل بر شش معیار کیفیت پژوهش، کارایی پژوهش، حجم پژوهش، نرخ رشد کیفیت پژوهش، نرخ رشد کارایی پژوهش و ثبت نامه ها می باشد.

معیارهای آموزشی با وزن کل 32 شامل شاخص هایی از جمله اعضای هیأت علمی دارای جایزه، اساتید پراستناد ( Highly cited researchers) در دودسته استانداردهای ISI  و استانداردهای OIC، نسبت اعضای هیات علمی دارای مدرک Ph.Dبه کل اعضای هیأت علمی،  فارغ التحصیلانی که جایزه گرفته اند، همچنین فارغ التحصیلان پر استناد مشتمل( بر دودسته استانداردهای ISI  و استانداردهای OIC)، نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و دانشجویان دارای جایزه در المپیادهای بین المللی می باشد.

 شاخص دیگر معیارهای بین المللی با وزن کل 5/6 است که شامل نسبت اعضای هیأت علمی بین المللی   به کل اعضای هیأت علمی، نسبت دانشجویان بین المللی به کل دانشجویان، نسبت اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph.D، خارجی ( دکتری خارجی) به کل اعضای هیأت علمی دارای مدرک Ph.D  ( دکتری)، کنفرانس های بین المللی و همکارهای بین المللی می باشد.

شاخص چهارم نیز مربوط به معیارهای تسهیلات ( امکانات) است که  با وزن کل 2 در نظر گرفته شده است و  شامل سرانه تعداد عناوین کتاب به ازای هر دانشجو و تعداد مؤسسات و مراکز تحقیقاتی دانشگاه است.

در نهایت آخرین شاخص مربوط به معیارهای فعالیت اجتماعی اقتصادی است که با وزن کل 5/2 و شامل تعداد مؤسسات و شرکتهایspin-offو تعداد مراکز رشد (به صورت  مستقل یا در درون پارک های علم و فناوری) می باشد.

آیا به نظر شما مقایسه دانشگاه های وزارت علوم  و دانشگاه های علوم پزشکی در این پایگاه از نظر شکلی و محتوایی صحیح است؟

بدیهی است که مشکلاتی در خصوص اشاعه و تعمیم شاخص ها در این دو حوزه کاری وجود داشته باشد اما همانطور که مستحضر هستید دانشگاه های علوم ( وزارت علوم ) دارای رسالت  عمدتاً آموزشی و پژوهشی هستند در حالیکه دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر این رسالت تولیت خدمات رسانی در زمینه بهداشتی، درمانی و غذا و دارو را نیز بر عهده دارند و قطعا نمی توان دانشگاه های دو وزارتخانه مستقل را در یک رتبه بندی و با شاخص های معین اندازه گیری کرد.

آخرین مقاطع تحصیلی در دانشگاههای علوم در مقطع Ph.Dاست در حالیکه در وزارت بهداشت تا فوق تخصصی ادامه می یابد. از طرفی تحقیقات بالینی عرصه بسیار وسیع و زمان بری دارد که در مقایسه با حوزه تحقیقات علوم پایه نمی توان آنها را در یک کفه ترازو قرار داد. بنابراین دانشگاه های هر وزارتخانه باید در چهارچوب شاخص های مربوط به خود سنجیده شود و اصولا نمی توان آنها را در یک خط طولی قرار داد.

و اما سخن آخر...

ضمن تقدیر از ریاست دانشگاه به دلیل عزم جدی و دستور قاطع برای حضور موفق در این رتبه بندی، از حمایتهای همه جانبه دکتر رحمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و دکتر صفوی نائینی معاون آموزشی دانشگاه از این کارگروه در تمامی فرایند کار، همکاریهای مدیران و کارکنان این دو حوزه و نیز رئیس اداره آمار و معاون دفتر ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه قدردانی می کنم . به امید ارتقای روزافزون جایگاه دانشگاه در عرصه جهانی ...

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٢ - ١٥:٤١ / شماره خبر: ٩٤٧٨٣ / تعداد نمايش: 1757

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج