• 99/02/27 - 08:38
  • 415
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به بهانه 27 اردیبهشت ماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی

روابط عمومی و نقش موثر آن در تقویت اعتماد عمومی

نزدیک به سه دهه از سخن وارن نیومن ، مدیر پیشین بنیاد روابط عمومی که از اینترنت بعنوان روابط عمومی یاد کرد، می گذرد.
این سخن در آن دوران (سال ۱۹۹۵) که این حجم از ابزار و امکانات سایبری و شبکه های اجتماعی وجود نداشت ، چندان باور پذیر نبود اما با گذر زمان و رویدادهایی که طی یک دهه اخیر رخ داده این نظریه درک پذیر شده و ابعاد تاثیر اینترنت بر روابط عمومی بیشتر آشکار شده است.
انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر به ارتباط است، روزگاری با ابزاری چون دود ، صوت، نقاشی، ایما و اشاره و زمانی با ابزار تکنولوژیک ارتباطی ،  بدنبال یافتن راهی برای برقراری ارتباط و اثرگذاری بوده است.
سازمان ها نیز چون انسان ها برای دوام و ماندگاری خویش نیازمند بهره مندی از ابزار ارتباطی هستند و شاید یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری روابط عمومی در سازمان ها به همین نیاز بر می گردد.
این که یک سازمان تلاش می کند محصولات و خدمات خود را از درگاهی به نام روابط عمومی به مخاطبان خود معرفی کند بدین علت است که روابط عمومی در کارکرد درست خود می تواند در نگرش افراد و تغییر نگاه آنها و تسهیل ارتباط با سازمانها اثر گذار باشد و پر بی راه نخواهد بود اگر از روابط عمومی به عنوان مهندسی افکار عمومی نام ببریم.
ارتباط  در روابط عمومی سازمان ها دو جنبه دارد؛ از یک سو ارتباطات  درون سازمانی ( تعاملات و ارتباطات با کارکنان سازمان ) و از جنبه دیگر ارتباطات برون سازمانی است.
آنچه در این مجال به آن پرداخته شده نقش و تاثیرات برون سازمانی روابط عمومی هاست . نقشی  که همچون یک تیغ دولبه هم می تواند موجب رشد و اعتبار سازمان شود و هم موجب تنزل رتبه و جایگاه سازمان در نظر افکار عمومی گردد.
این روزها دیگر کسی نیست که درباره کوید ۱۹ یا همان کرونا ویروس چیزی نداند.
ظهور و بروز ویروس کرونا تنها یک اتفاق در حوزه سلامت نبود تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوان از آن رهایی یافت. بلکه شیوع آن انقلابی بود که همه حوزه های مرتبط با زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار داد.
قبول کنبم که اگر تکنولوژی ای به نام اینترنت نبود بی شک جهان در تعطیلی طولانی فرو می رفت. اینجاست که می توان سخن وارن نیومن که " اینترنت روابط عمومی است " را بیشتر درک کرد.
روابط عمومی سازمان ها در ایام کرونا و با استفاده از ابزار و وسایل ارتباطی و نیز خلق آثار مختلف تلاش نموده اند با بهره مندی از این تکنولوژی ارتباط خود را با مخاطبانشان حفظ کنند.
همچنین نباید غافل شد که روابط عمومی ها زمانی می توانند به اعتبار خود بیفزایند که در تولیدات به دو اصل درستی و شفافیت پایبند باشند.
روابط عمومی های درگیر با کرونا علاوه بر انجام وظایف ذاتی خویش ناگزیر بودند این بحران بوجود آمده را مدیریت کنند تا آرامش به جامعه برگردد و در این وانفسا تنها وجود مجموعه ای از افراد متخصص و کاردان هست که می تواند روابط عمومی را به سر منزل مقصود برساند.
از یاد نبریم که کار در روابط عمومی و مدیریت در آن قائم به فرد نیست .اگرچه مدیر روابط عمومی در قامت سخنگوی هر سازمان پاسخگوی افکار عمومی است اما روابط عمومی کاری جمعی، تیمی و تخصصی است .
علی رغم پیشرفت های فراوان در همه حوزه های مدیریتی کشور؛ متاسفانه دربسیاری از سازمانها هنوز نگاه سنتی که روابط عمومی ها را تدارکاتچی یا در بهترین حالت تشریفاتی میدانند سایه افکنده است و جالبتر از آن اینکه در چنین سازمانهایی هر روز بر گسست و فاصله مدیران سازمان با افکار عمومی افزوده می شود و شوربختانه تر آنکه هنوز هم مدیرانی هستند که علت را نمی دانند و چه بسا با پنهان کاری و پرهیز از شفاف سازی هر روز بر این گسست و نارضایتی بیشتر دامن می زنند.
در یک جمع بندی ساده باید قبول کرد که دنیا دهکده جهانی است و در این دهکده هیچ کس نمی تواند پنهان شود و کسانی که گمان میکنند پنهان شده اند مثل ماهی قرمز کوچولویی هستند که می خواهد در گوشه ای از تنگ بلور و شفاف پنهان شود لذا باید شفافیت را سرلوحه ارتباط قرار داد و افکار عمومی را محرم و صاحب رویداد ها دانست و با آنها رو راست بود.
فقط و فقط در چنین مدلی است که جایگاه سازمان در نظر افکار عمومی حفظ می شود و روز به روز ارتقاء می یابد.
جا دارد به بهانه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی از همه تلاشگران عرصه اطلاع رسانی که با محرم دانستن مردم در مسیر شفاف سازی سازمانها می کوشند و شرایط را برای تشکیل سازمانهای شیشه ای فراهم می کنند قدردانی شود.
به یقین اگر پرسنل روابط عمومی ها و انجام کار تیمی، تخصصی و منسجم آنها نبود کنترل ویروس کرونا نتیجه نمی داد و چه بسا تلاش ایثارگرانه کادر درمان به نظر افکار عمومی نمی رسید و دیده نمی شد.
به امید روزی که روابط عمومی ها و نقش آنها در ایجاد و حفظ اعتماد عمومی که بهترین و ارزشند ترین سرمایه اجتماعی ؛ به جایگاه شایسته خود دست یایند./


ترانه سادات مسعودی علوی
کارشناس روابط عمومی و تشریفات

  • گروه خبری : دیدگاه
  • کد خبر : 208189
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *